Föräldraförsäkring

Svenska familjer behöver bli mer jämställda när det handlar om att ta ut föräldrapenning. Ett sätt är att öka bonusen som familjer som delar lika får.

Centerpartiet vill:

• Se över hur reglerna påverkar hur många föräldradagar varje förälder tar ut
  • Ha en enkel, modern och tydlig föräldraförsäkring som fokuserar på barnets bästa

"Vi vill uppmuntra föräldrarna att dela mer jämlikt genom att höja bonusen. Jag tror att föräldrarna själva har förmågan att lösa föräldraledigheten på bästa sätt, för barnets bästa efter familjens förutsättningar."

Stina Munters, Vansbro

Viktigt att båda föräldrarna får möjlighet att vara föräldralediga

Sverige har en generös föräldraförsäkring som gör det möjligt för föräldrar att vara hemma länge med sina barn och arbeta deltid när barnen är små. Men även om föräldraförsäkringen är bra kan den bli bättre. Bland annat behöver jämställdhetsbonusen fördubblas så att fler föräldrar delar mer lika på föräldraledigheten.

För oss är det viktigt att båda föräldrarna får möjlighet att vara lediga med sina barn. Den jämställdhetsbonus som vi införde tillsammans med Alliansen uppmuntrar till ett jämnare uttag av föräldraledigheten. Den gör så att de föräldrar som delar lika får en bonus i form av extra pengar. Vi tycker att bonusen fungerar bra och därför vill vi öka den. Däremot vill vi inte tvinga föräldrar att dela på föräldradagarna och vi vill inte heller se en kvoterad föräldrapenning.

Idag är det möjligt att behålla samma nivå av föräldrapenningen om du som kvinna blir gravid igen innan ditt barn är ett år och nio månader. Det gör att en del väljer att skaffa ett barn till tidigare än vad de skulle gjort annars. Det gör i sin tur att en del kvinnor väntar längre med att gå tillbaka till arbetet, vilket försämrar deras möjligheter på arbetsmarknaden. Vi vill undersöka hur reglerna påverkar hur mycket föräldraledighet varje förälder tar ut. Genom information och utbildning kan vi underlätta för alla föräldrar att axla sitt föräldraansvar.

Solveig Zander
Riksdagsledamot Uppsala län, talesperson för socialförsäkringsfrågor