Mobiltelefoni

Sverige är bland de bästa i världen när det kommer till mobiltäckning. Trots det finns det många områden där täckningen är dålig. Det här behöver vi ändra på. Därför såg vi till när vi satt i Alliansregeringen att frigöra mest utrymme i Europa för att bygga ut den mobila telefonin.

Centerpartiet vill att:

• Mobiloperatörerna samarbetar för att bygga ut täckningen på landsbygden
  • 700 MHz-bandet används för att förbättra mobiltäckningen framförallt på landsbygden
  • Marknadens aktörer tar större ansvar för att minska störningar och leveransproblem

Mobiltelefoni

Trots att Sverige har bland den bästa mobiltäckningen i världen finns det alltför många områden där täckningen är dålig eller obefintlig. Vi vill att du ska kunna ringa och surfa tryggt, var du än befinner dig.

Det handlar om så kallade vita fläckar eller överbelastade nät som försvårar den mobila kommunikationen. Det här är något som vi måste göra något åt.

När vi var ansvariga för IT-frågor i Alliansregeringen, genomförde vi stora satsningar för att bygga ut den mobila telefonin. Bland annat såg vi till att Sverige frigjorde mest utrymme i hela Europa för att kunna bygga ut den mobila telefonin och det mobila bredbandet. Genom att frigöra 800 MHz-bandet och 700 MHz-bandet kan mobilnätet byggas ut kraftigt. Nu måste operatörerna svara upp mot det och se till att det fungerar. Vi behöver mobilnät som täcker mer av Sverige, och som klarar av att allt fler nu vill använda mobil teknik allt mer. Faktum är att Sverige är det land i hela Europa som har bland de bästa förutsättningarna för mobilt bredband och mobil telefoni. Vi kommer att arbeta för att Sverige ska bli ännu bättre.

Ansvarig talesperson

Anders Åkesson
Talesperson för transportinfrastruktur och IT. Riksdagsledamot från Kalmar Län.