Mat

Allt från ”Swedish Meatballs” till ”Swedish Fika” – den svenska maten är världsberömd. När du handlar svensk mat hjälper du till med öppna landskap, bättre djurvälfärd, mer miljövänliga livsmedel, kulturvärden och nya jobb. Vi tycker att maten ska vara tydligt märkt, så att blir det lättare för dig att göra bra val när du står i affären.

Centerpartiet vill:

• Att svensk mat håller hög klass, bland annat genom god livsmedelskontroll, livsmedelssäkerhet och bra miljö- och djuromsorg
  • Ha tydliga märkningar av livsmedel som gör det enkelt att göra medvetna val i affären
  • Att det i offentliga upphandlingar av mat ställs samma krav på miljöhänsyn och djurskydd som det är på svensk livsmedelsproduktion

Svensk mat ger jobb och ser till att djuren mår bra

Centerpartiet har presenterat över 90 konkreta förslag för att lyfta matlandet Sverige. Här kommer några smakbitar:

Mat som görs i Sverige håller hög kvalitet. Svenska miljökrav gör också att tillverkningen hela tiden blir mer och mer hållbar. Redan idag är matproduktionen i Sverige ofta bättre än i andra länder i EU.

När det blir mer svensktillverkad mat, kan du handla mer närproducerat. Samtidigt som du kan vara säker på att det du lägger på tallriken har haft hårda krav på miljöpåverkan och djurskydd.

Alla företag i livsmedelskedjan, från lantbruk till besöksnäring, måste ha konkurrenskraftiga villkor. Sverige behöver starka och livskraftiga livsmedelsföretag. Då kan också tillverkningen av svenska livsmedel öka.

Sverige kan bli ett starkt matland. Ett land för hållbar, innovativ mat som är lönsam. Mat för oss som bor i Sverige, men också mat som människor i andra länder vill köpa.

Tydliga märkningar gör det lättare för dig att välja och välja bort

Du ska kunna handla närproducerat och miljövänligt. Därför vill vi ha fullständiga innehållsförteckningar och märkningar som talar om varifrån maten kommer. Då blir det lättare för dig att göra bra val i affären.

Men vi stannar inte där, vid ursprungsmärkning. Vi tycker att även annan märkning måste bli tydligare. Vi tycker till exempel att matbranschen borde ta fram enhetliga märkningar som visar vilken klimatpåverkan en produkt har, eller om den innehåller antibiotika och färgämnen. Samtidigt är det såklart viktigt att reglerna inte krånglar till det för små företag.

Bättre mat i landets skolkök och äldreboenden

Vi vill också att du som äter mat i skolan, på ett sjukhus eller äldreboende ska ha bättre mat. Mat som är närproducerad, fri från skadliga kemikalier, tillsatser och onödig användning av antibiotika. Därför vill vi att kommuner och landsting som upphandlar ska ställa krav på att maten som köps in ska ha samma miljöhänsyn och djurskydd som det är för svenska livsmedel.

Vi har lagt över 90 konkreta förslag för att stärka livsmedelskedjan. Allt från att göra det enklare att driva företag till att ställa om till en grönare produktion och att förbättra djurhållningen.

Ansvarig talesperson

Eskil Erlandsson