Hållbar och sund mat

Maten du äter ska vara sund, säker och hållbar. Idag får djur i många länder antibiotika utan att vara sjuka. Det ger billigt kött, men också multiresistenta bakterier som inte kan behandlas med antibiotika. Minst 25 000 människor dör varje år i EU på grund av detta.

Centerpartiet vill:

• Förenkla för konsumenter att göra hållbara och medvetna val
  • Främja möjligheten att ställa krav på hållbar antibiotikaanvändning i produktionen vid inköp till offentliga kök
  • Att svensk livsmedelskonsumtions påverkan på miljö och klimat bör minska

sol-has-bg sol-light-text sol-gray-tone

100 % hållbar mat

All mat ska vara hållbar.

Antibiotika

Antibiotika är en mirakelmedicin som snart inte längre är brukbar.

Djurvälfärd

Djur ska ha det bra, skyddas från lidande och så lång som möjligt kunna få utlopp för sina instinkter och kunna utföra sitt naturliga beteende.

livsmedelsproduktion

Livsmedelsproduktion

Svensk primärproduktion är viktig av flera orsaker.

Ursprungsmärkning

Kunskap är makt. Vi vill att makten över maten ska ligga hos konsumenten.

Sverige har EU:s bästa djurskydd, låg användning av antibiotika, hög miljöhänsyn och ett smittskydd i världsklass. Det är en viktig konkurrensfördel.

Centerpartiet kämpar för hållbar mat som är sund och säker. Vi ser gärna att maten är närproducerad samt fri från skadliga kemikalier och tillsatser. Och maten ska vara tillverkad utan onödig användning av antibiotika.

Hur vi producerar, transporterar och konsumerar mat påverkar klimatet. Det gör maten till en miljöfråga. De ekologiska fotavtrycken måste minskas och vår mat måste bli mer hållbar.

Därför måste det vara lätt att göra hållbara val i butiken. Det gör vi genom att ställa krav på märkning som visar var maten kommer ifrån och vad den innehåller. Vi måste också ställa tuffare krav i offentliga upphandlingar så att maten för våra äldre och barn är sund, säker och hållbar. Skolor och äldreboenden som satsar på bättre mat ska premieras genom ett nationellt matlyft.

Bli medlem i Centerpartiet