Ursprungsmärkning

Matproduktionen och djurhållningen skiljer sig åt mellan olika länder. Därför spelar det roll från vilket land din mat kommer ifrån och vilken mat du väljer i affären eller i restaurangen. Ibland kan det vara svårt att göra ett medvetet val eftersom du inte enkelt kan se på förpackningen eller i menyn var maten kommer ifrån. Det tycker Centerpartiet är fel. Vi vill att du ska kunna ta del av sådan information genom en ursprungsmärkning.

Centerpartiet vill:

• Ursprungsmärka all mat som har kött som huvudingrediens
  • Ursprungsmärka alla mejeriprodukter
  • Se mer frivillig märkning

sol-has-bg

Mer makt till dig som handlar

När livsmedelsindustrin blir allt mer global vill vi att du ska kunna välja att stödja det närodlade om du vill. Du ska enkelt kunna veta om din färdiglagade pulled pork kommer från en svensk gris som har haft knorren kvar hela livet eller en gris som fått den avknipsad.

I dag är ursprungsmärkning bara obligatoriskt för ett fåtal livsmedel. Centerpartiet vill ursprungsmärka all mat som har kött som huvudingrediens. Det innebär att korv och skinka, precis som kycklingsallad och lasagne, ska vara ursprungsmärkt. Även på restauranger och i offentliga kök finns det behov av ursprungsmärkning av kött.

Vi vill också ursprungsmärka alla mejeriprodukter så att du som kund ska veta varifrån mjölken i osten eller yoghurten kommer. Så kan du själv bestämma om du vill att korna ska ha fått komma ut på bete eller inte.

Vi tycker också att det att det är bra med frivillig märkning, såsom ekologiskt, Fairtrade, Svenskt Sigill och andra märkningar som informerar hur maten är producerad.

Bli medlem i Centerpartiet