Spel och konsument

Vi vill göra det lättare för dig att kunna välja – och vara nöjd med ditt val. Oavsett om du står i affären eller om en telefonförsäljare ringer till dig. Vi vill också förändra reglerna för spelmarknaden i Sverige, så att det blir bättre för samhället, för spelbolagen och för dig som spelar.

Centerpartiet vill:

• Införa tydliga märkningar som anger om produkter är miljövänliga
  • Införa skriftliga avtalsbekräftelser vid telefonförsäljning
  • Avskaffa spelmonopolet i dess nuvarande form och införa ett licenssystem för spelbolagen
Spel och konsument

Vi vill göra det lättare för dig som konsument att göra bra val. För att du ska kunna handla produkter som är miljövänliga och producerade på ett hållbart sätt behövs tydliga märkningar.

Du ska kunna vara trygg som konsument och därför vill vi bland annat ställa krav på skriftlig avtalsbekräftelse vid telefonförsäljning.

Spelandet ser inte ut som det gjorde när lagarna som styr spelandet skrevs. Spelbolag med utlandsregistrerade sidor på internet växer, vilket betyder att en del av spelandet inte längre kontrolleras av dessa regler. Det innebär också att mindre pengar kommer samhället till godo, eftersom spelbolagen med utlandsregistrerade sidor inte betalar skatt på samma sätt som svenska spelbolag som idag har tillstånd att bedriva spel. Dessutom omfattas inte dessa bolag av svenska regler om konsumentskydd. Därför vill vi avskaffa spelmonopolet i dess nuvarande form och införa ett licenssystem som ger rättvis konkurrens och skyddar spelarna.

Ansvarig talesperson

Ola Johansson