Håkan Granlund, ekonomichef

”Det känns extremt meningsfullt att ha förmånen att vara en del av detta.”

Hej Håkan, vad går ditt jobb ut på?

– Jag ansvarar för partiets ekonomi, uppföljning och många av våra avtal/upphandlingar och praktiska ting, tex våra lokaler. Jag är även vd för partiets kapitalförvaltningsbolag Randello.

Hur ser en ”vanlig” arbetsdag ut för dig?

– En vanlig dag består tex av: klurande kring redovisnings- och lönefrågor, juridiska frågor, kontakter med leverantörer och kollegor.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Jobbet är både självständigt och varierande. Jag hanterar såväl små som stora frågor, själv och tillsammans med härliga kollegor. Vi är alla del av en strävan mot ett grönare och liberalare samhälle där fler får bestämma mer om sina liv och framtid. Det känns extremt meningsfullt att ha förmånen att vara en del av detta.

Vad är det mest utmanande med ditt jobb?

– Vårt parti liknar inget annat. Vi har stora egna resurser som ur ett ekonomiskt perspektiv ger en pågående utmaning: att ständigt prioritera hur vi bäst använder våra resurser. Det finns och tillkommer många regler som alla måste försöka följa. Det viktigt att ur alla aspekter försöka hålla koll på vad som gäller så att vi sköter oss.

Vad tror du är den största skillnaden mellan att jobba för Centerpartiet och att jobba på en ”vanlig” arbetsplats?

– På vår arbetsplats delar alla samma grundläggande syn på människan, samhället och värderingar och har samma mål för verksamheten. Det är härligt!

Mer om Håkan Granlund:

Arbetsplats: Partikansliet i Gamla Stan, Stockholm.

Har haft tjänsten sedan år: Våren 2007.

Bakgrund: Kommer från Lövånger, i Västerbottens kustland. Pluggade till Ek.mag. vid Uppsala Universitet. Har därefter arbetat fem år som skattehandläggare/revisor och sedan tio år som ekonomichef på statlig myndighet. Innan studierna arbetade jag under tio år på en mängd olika ställen och ibland flera samtidigt. Arbetade som industriarbetare (gjorde bl.a. pacemakers och högtalare), bagare, brandman (har räddat katt ur ett brinnande hus och hästar ut hål i isen), fritidsledare, möbelsäljare, taxiförare och banktjänsteman.