• / Vi minns Gunnar Söder

Vi minns Gunnar Söder

Foto: TT

Gunnar Söder har gjort ovärderliga insatser för svenskt samhälle, politik och näringsliv. Under många decennier har han verkat på betydelsefulla poster som statssekreterare, sekreterare i Centerpartiets riksdagsgrupp, generaldirektör för Kommerskollegium, direktör i skogsägarrörelsen NCB och inte minst som insiktsfull rådgivare till en rad ledande politiker.

Han föddes den 11 februari 1928 i Väse, nära Karlstad i Värmland i ett lantbrukarhem. Han utbildade sig till socionom. 1952 gifte han sig med Karin Söder som han träffat genom ungdomsförbundet SLU, och de två kom att bli ett mycket betydelsefullt par för Centerpartiet och för svensk politik.

Gunnar Söder började sin politiska bana i Svenska Landsbygdens Ungdomsförbund SLU (idag Centerpartiets ungdomsförbund) som riksombudsman och förbundssekreterare 1954-1959. Ungdomsförbundet var då en av Sveriges största politiska organisationer. Därefter tog han klivet till att bli sekreterare i Centerpartiets riksdagsgrupp 1960-1964.

Han lämnade formellt den aktiva politiken under ett antal år och blev 1965 direktionssekreterare och 1968 direktör i den norrländska skogsägarkoncernen NCB, där Centerpartiets dåvarande partiledare Gunnar Hedlund var VD. Han har beskrivits som ”Gunnar Hedlunds chefsstrateg”. Där stannade Gunnar Söder till 1976, då han utsågs till statssekreterare i Industridepartementet, efter det historiska maktskiftet då Thorbjörn Fälldin blev statsminister och Karin Söder utrikesminister.

1980 utsågs Gunnar Söder till generaldirektör för Kommerskollegium, Sveriges myndighet för utrikeshandel, där han stannade till 1991. Han hade utanför sin yrkesbana andra viktiga uppdrag för Centerpartiets räkning, bl a ordförande i en av tidningsstyrelserna inom Centertidningar AB.

Han gjorde också stora insatser som klok rådgivare åt ett antal ledande centerpolitiker under flera decennier. Makarna Söders villa i Täby, ibland kallad ”Vita Huset”, blev berömt när Thorbjörn Fälldin övernattade där efter valsegern 1976. Det sägs att husets kök under regeringsåren tidvis fungerade som ett informellt centerpartistiskt högkvarter.

Gunnar Söder avled i augusti 2020. Våra tankar går till familjen och de närmast anhöriga. Centerrörelsen hyllar minnet av Gunnar Söder. Han gjorde mycket stora insatser för Sverige.

Annie Lööf, partiledare

Anders W Jonsson, vikarierande partiledare