Annie Lööf

Centerpartiets partiledare

Jag blev centerpartist därför att jag ville förändra. Jag vill att människor ska få bestämma mer själva och jag vill bygga samhället på ett hållbart sätt.

För mig är det självklart att du ska få bestämma vilken skola dina barn ska gå i, vad du vill jobba med eller vart du vill bo. Men då måste det finnas förutsättningar för jobb, skola och service i hela landet. Vi kallar det närodlad politik.

Mina viktigaste frågor:

•
Sverige behöver fler jobb. Men det är företagen, inte politiker som kommer att fixa dem. Därför är det så viktigt att vi satsar på att ge dem bättre villkor.
  • Vi måste bygga ett hållbart samhälle, därför är klimatutmaningen så oerhört viktig för mig. Det behövs ny teknik, smarta lösningar och en hög prislapp på att skita ner. Både frihet och ansvar med andra ord. Steg för steg gör Centerpartiet Sverige grönare, friare och mer företagsamt. Jag hoppas att du vill vara med på den resan.

För oss i Centerpartiet är det självklart att du ska få bestämma mer själv. Vi är allergiska mot centralisering och styrning uppifrån. Centerpartiet vill att beslut ska fattas så nära dig som möjligt. Helt enkelt därför att vi är övertygade om att människor är kloka nog att bestämma själva, oavsett vem du är, vilken bakgrund du har och var i landet du bor.

Men det är inte alltid vår egen kraft räcker till. Till exempel om vi blir sjuka eller arbetslösa. Då måste vi kunna lita på att vi får hjälp från varandra. Vi har ett gemensamt ansvar att skapa ett samhälle där vi tillsammans stödjer den som inte orkar, får eller kan arbeta och försörja sig själv.

Om vi ska ha pengar till den gemensamma välfärden så måste människor ha ett jobb att gå till. Det hänger ihop. Och det är därför som företagen är så viktiga för oss. De skapar jobben som vårt samhälle behöver så otroligt mycket.

Vi blir allt fler som vill göra vårt bästa för miljön och klimatet. För att göra skillnad, på riktigt, behöver vi både skarpa krav på dem som förorenar och möjligheten att göra smarta miljöval i vardagen. Så bygger vi ett hållbart samhälle.

Hälsningar
Annie Lööf, partiledare för Centerpartiet