NYHET

Dalarnas första sprututbytesmottagning invigd
Idag öppnar Region Dalarna länets första sprututbytesmottagning:
- Detta är en satsning på en väldigt utsatt grupp som annars inte så ofta söker sig till vården. Med sprututbytesmottagningen kan vi minska risken för smitta, minska det personliga lidandet och förhoppningsvis erbjuda en väg ut ur ett missbruk, säger vårt regionråd Sofia Jarl, Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande.
Syftet med sprututbytesprogrammet är i första hand att begränsa och förebygga spridning av blodburna infektioner, såsom hiv och hepatit, hos personer som injicerar droger.
Mottagningen verkar också för att motivera de som deltar i sprututbytesprogrammet att avbryta sitt missbruk och ta emot vård och behandling. Stödfunktioner såsom infektionsläkare, kurator, barnmorska och psykiatriker knyts till verksamheten för att hjälpa de inskrivna och öka tillgängligheten till hälsofrämjande insatser.
– Vi är jätteglada över att vara igång med detta viktiga program. Det förebyggande arbetet mot blodsmitta är prioriterat i regionen och med den här insatsen hoppas vi öka tillgängligheten till basal sjukvård och beroendevård, samtidigt som de som söker en väg till ett narkotikafritt liv kan få stöttning, säger Sofia Jarl.
Sprututbytesprogrammet når även ut med överdosprevention genom att till exempel erbjuda riktade utbildningsinsatser.
Sprututbytesmottagningen är nu en del av infektionskliniken och drivs i samarbete med Beroendecentrum.
Mottagningen tillhör Falu lasarett och är belägen mellan Infektionskliniken och parkeringshuset.
Öppettider tisdagar och torsdagar 12.30-16.30