Gå till innehåll

NYHET

Grusväg genom ett bergigt skogsparti

Ovärdigt utvisa 18-åringar

Vad fick du i present när du fyllde 18? Kanske pengar till ett körkort, eller så hade du redan tagit till dig den kunskap som krävdes för att bara vänta på att klara av teoriprovet och själva uppkörningen.

För många 18-åringar runt om i Sverige väntar en allt annat än välkommen present. De får ett utvisningsbesked. De är inte längre välkomna i Sverige, trots att de går en utbildning som leder till arbete och trots att deras föräldrar har uppehållstillstånd, skriver Centerpartiets Inger Fredriksson och Ingela Wallace i en debattartikel.

Det här är inte något som händer någon annan stans, det händer här, i Katrineholm. Det händer en ungdom som väntar på att gå ut gymnasiet för att senare kunna jobba inom vården.

Det är en kompetens som vi i Katrineholm så väl behöver i hemtjänsten, på särskilt boende eller inom sjukvården.

Regeringens politik har tyvärr som enda fokus att minska migrationen.

Vår uppfattning i Centerpartiet är att så länge som du sköter dig, jobbar och har följt alla regler, så spelar det inte någon roll var i världen som du kommer ifrån. Du är lika värdefull när du vill och kan bidra.

Sverige och Katrineholm har inte råd med att skicka iväg all den kompetens som investerats i dessa unga, vars största ”fel” tycks vara att de fyller 18. Det är hög tid att protestera mot denna orättvisa hantering.

Inger Fredriksson (C)

Ingela Wallace (C)

Prenumerera på
Centerpartiets nyhetsbrev!

Max 400 tecken
Max 400 tecken
Obligatorisk Ogiltig e-postadress