Vår politik på lätt svenska
Vi är ett liberalt och grönt parti.
Liberalt betyder att vi tycker att människor ska få bestämma själva.
Grönt betyder att vi vill att Sverige ska ha en bra miljö.
Vi tycker att det ska vara lätt för dig
som bor på Värmdö.
Du ska kunna jobba eller gå i skolan.
Och du ska få den hjälp du behöver.
Du ska också kunna träna, träffa vänner
och spela musik, teater eller dansa.
Vi tror att människor blir starkare när
de gör det de tycker om. Och när vi
hjälper varandra.
Mycket är bra på Värmdö men vi i
Centerpartiet vet att vi kan göra mer.
Därför vill vi i Centerpartiet Värmdö:
- Ha fler vuxna i skolan så att alla
elever får den hjälp de behöver. - Bygga nya ishallar och idrottshallar
så att det blir lättare att idrotta. - Skydda mer natur så att vi
tar hand om djuren och miljön.
Klicka på knapparna nedan för att
läsa mer om vad vi tycker i olika frågor.
Bostäder
Centerpartiet Värmdö tycker att det
ska vara lätt att hitta en bostad på Värmdö.
Därför vill vi att tomma lokaler ska
kunna göras om till mindre och enklare bostäder.
Om du redan äger din bostad ska
det vara enkelt att bygga ut den.
Vi vill också ta bort krångliga regler
som gör det svårare att bygga om
eller bygga ut sin bostad.
Nya bostäder ska byggas nära skolor
och annan viktig service,
till exempel nära ett apotek.
Jobb
Centerpartiet Värmdö tycker att små företag
är viktiga för jobben på Värmdö.
Därför vill vi göra det enklare för små företag
att växa och anställa fler.
Vi vill att det ska vara lättare för företag
att göra affärer med kommunen.
Vi vill också att skolor och företag samarbetar mer,
så att fler unga kan få jobb efter skolan.
När företag behöver tillstånd från kommunen
ska det gå snabbt och enkelt.
Vi vill även skapa fler möjligheter för företag
att träffa ungdomar som söker sommarjobb.
Kultur, fritid & idrott
Centerpartiet Värmdö tycker att livet blir
roligare när människor får umgås och
göra det de tycker om.
Därför vill vi bygga ett nytt idrottscenter
där man kan träna olika sporter,
till exempel konståkning, bandy och fotboll.
Vi vill att föreningar ska få mer stöd till
kultur- och idrottsaktiviteter, som dans och ridning.
Vi vill också att kulturskolan ska finnas
på fler platser på Värmdö.
Vi vill ha en friluftsgård på Värmdö
där man kan grilla, umgås
och vara ute i naturen.
Vi vill också ordna bättre ridvägar
och stall för personer som
håller på med hästar.
Miljö
Centerpartiet Värmdö tycker att det ska
vara enkelt att ta hand om naturen och miljö.
Vi vill ha fler cykelvägar så att man inte
behöver ta bilen.
Vi tycker att det ska vara lättare för företag
att testa klimatsmarta idéer.
Vi vill skydda djur och natur
med fler naturreservat.
Och vi vill att människor som bor på Värmdö
ska kunna odla frukt och grönsaker tillsammas.
Sjukvård & omsorg
Centerpartiet Värmdö tycker att
det ska bli lättare att få vård
och hjälp när man behöver det.
Du ska kunna få vård nära där du bor
och möta personal som du känner igen.
Därför vill vi att de som arbetar i vården
ska trivas på jobbet
och vilja stanna kvar länge.
Vi vill också att fler som arbetar
i hemtjänsten ska ha trygga jobb.
Den som vill ska kunna träffa
samma läkare vid varje besök.
Vi tycker också att det ska finnas
en ambulanshelikopter på Värmdö.
Skola
Barn och unga som går i skolan
ska få den hjälp de behöver.
Därför vill Centerpartiet ha
fler vuxna som jobbar i skolan.
Vi tycker att eleverna ska få
riktiga skolböcker i varje skolämne.
Och vi tycker att lärare och rektorer
ska få bestämma mer om hur
skolans pengar används.
Skärgård
Centerpartiet Värmdö vill att det ska
vara möjligt att bo och leva i skärgården.
Därför vill vi ha fler pendelbåtar och göra det lättare
att parkera både bil och båt vid bryggorna.
Vi vill göra det enklare att tvätta båtar
och lämna sopor på rätt plats.
Vi vill även skydda skärgårdens unika natur.
Därför vill vi skydda havsvikar som är viktiga
för fiskar och ekosystemet.
Vi vill också ha bättre information och tydligare skyltar
för att minska nedskräpningen.
Trafik
Centerpartiet Värmdö tycker att det
ska vara enkelt att resa. Oavsett om du går,
cyklar eller kör bil.
Det ska också vara lätt att resa med buss eller båt.
Därför vill vi ha fler cykelställ nära hållplatser.
Vi vill också att fler pendelbåtar går
på kvällar och helger.
Vi vill ha fler cykelvägar och bättre bilvägar så
att köerna blir kortare.
Trygghet
Vi tycker att Värmdö ska fortsätta vara
en trygg plats att bo och leva på.
Därför vill vi att det ska finnas
en egen polis på Värmdö.
Vi vill också ha bättre belysning i våra centrum
och på andra viktiga platser.
Vi vill att väktare och Polarna ska vara
mer synliga på gator och torg.
Vi vill arbeta för att färre unga
ska dras in i kriminalitet.
Vi ska se till att skattepengar används på rätt sätt
och inte hamnar hos kriminella.
Vi vill fortsätta stödja verksamheter
som hjälper kvinnor som utsätts
för våld och andra övergrepp.
Vi vill även ge stöd till den frivilliga sjöräddningen
som hjälper människor på sjön.