
Ewa-May Karlsson
Ewa-May Karlsson kandiderar till regionfullmäktige i Västerbotten. Hon är gruppledare för Centerpartiet i Region Västerbotten och står som etta på partiets lista till regionvalet. Med lång politisk erfarenhet, från byautveckling till uppdrag på EU-nivå har drivkraften alltid varit den samma. Ett starkt engagemang för människors rättigheter och med en tydlig vilja att förändra vill hon fortsätta arbeta för ett Västerbotten där vården fungerar, barn och unga får stöd i tid och politiken vågar ta ansvar.
Jag heter Ewa-May Karlsson och jag ber om ditt förtroende i regionvalet.
Jag har varit politiskt engagerad i större delen av mitt vuxna liv. Min politiska resa började i Centerkvinnorna, i den sociala gemenskapen i byn och tillsammans med starka kvinnor som visade att det går att påverka. Sedan dess har engagemanget vuxit, men drivkraften är densamma: att stå upp för människor som riskerar att bli överkörda av systemet.
Jag är gift, mamma till fyra barn och mormor/farmor till sju barnbarn. Det präglar också mitt politiska engagemang. Jag vill att mina barn, barnbarn och kommande generationer ska få växa upp i ett samhälle där människor känner trygghet, där vården finns när den behövs och där vi tar ansvar för klimatet och framtiden.
För mig handlar regionpolitik om människor. Om vården. Om barnen. Om miljön. Om tryggheten. Och om modet att förändra sådant som inte fungerar.
Människan ska inte köras över av systemet
En av mina starkaste drivkrafter är att vara en röst för alla som inte orkar själva.
Med åren har det blivit allt tydligare för mig hur hårt människor kan drabbas när systemet inte fungerar. När vårdköerna blir för långa. När barn och föräldrar bollas runt. När avstånd gör att människor känner oro inför att få den vård de behöver. När beslut fattas utan att någon tar ansvar för konsekvenserna.
Det gör mig både ledsen och arg.
Ett samhälle ska vara starkt nog att se människan bakom ärendet. Vi är inte lika. Vi har olika liv, olika behov och olika förutsättningar. Därför måste politiken också klara av att se mer än bara system, rutiner och organisationsscheman.
För mig är Centerpartiets värderingar viktiga just därför. De handlar om frihet, ansvar, hållbarhet och en stark tro på människors förmåga. Politik måste bygga på tillit, inte misstro.
Barns och ungas psykiska hälsa måste prioriteras
En av de frågor som engagerar mig allra mest är barns och ungas psykiska hälsa.
Alltför många barn och unga mår dåligt. Alltför många familjer får vänta för länge på hjälp. Föräldrar kämpar, barn bollas mellan olika instanser och problemen hinner växa innan stödet finns på plats.
Det håller inte.
Vi behöver tänka nytt. Vi behöver satsa tidigare. Vi behöver bygga system som fångar upp barn och unga innan problemen blivit stora. Det kräver bättre samverkan mellan region, kommuner, skola och andra aktörer. Men framför allt kräver det politisk vilja.
Barn och unga ska inte behöva vänta och må ännu sämre innan samhället agerar.
En mer likvärdig vård i hela Västerbotten
Västerbotten behöver en vård som går att lita på, oavsett var i länet man bor.
I dag är vårdköerna alldeles för långa. Det är inte rimligt att Västerbotten ska ligga bland de sämsta regionerna i landet när det gäller vårdköer. Människor ska få vård i tid, och vården ska vara mer likvärdig i hela länet.
För mig handlar det också om trygghet. Det ska kännas tryggt att bo i inlandet. Det ska kännas tryggt att bli sjuk, att bli gammal, att vänta barn eller att behöva hjälp för sitt barn.
Kvinnor ska inte behöva känna oro inför att föda barn på grund av långa avstånd. Även den som bor långt från förlossningen ska kunna känna trygghet. Det kräver att vi vågar organisera vården på nya sätt och att vi tar inlandsbornas verklighet på allvar.
Klimatet kräver mod och långsiktighet
Klimat- och miljöfrågorna är djupt personliga för mig.
Jag ser hur årstiderna förändras. Jag ser hur vintrarna blir annorlunda och hur sådant som tidigare var självklart inte längre går att ta för givet. Det gör ont. Inte bara för min egen skull, utan för mina barn, mina barnbarn och kommande generationer.
Politiken måste våga tänka längre än nästa budgetår och nästa mandatperiod. Vi behöver fatta beslut som håller över tid. Vi behöver ställa om på riktigt, satsa på hållbara lösningar och ta ansvar för framtiden.
Jag vill att mina barnbarn och barnbarnsbarn ska kunna växa upp med framtidstro. De ska kunna komma till mormor och farmor på påsklovet och uppleva vintern, naturen och den frihet som vi själva har fått ta del av.
Politik måste ta ansvar
Efter många år i regionpolitiken är jag frustrerad över kulturen i styrning och ledning i Region Västerbotten.
Regionen är en stor och komplex organisation. Självklart behöver politiken delegera. Men politiken får aldrig abdikera från sitt ansvar. Det är de folkvalda som ska ta de politiska besluten, stå för prioriteringarna och ta ansvar inför väljarna.
Vi behöver en regionledning som vågar styra. Som vågar prioritera. Som vågar följa upp. Och som vågar säga som det är.
Budgeten måste hänga ihop med verkligheten. Verksamheten måste få långsiktiga förutsättningar. Västerbottningarna förtjänar ett styre som tar tag i problemen, inte skjuter dem framför sig. Efter nästan 50 år av samma styre är det dags att pröva något nytt.
Mina viktigaste frågor
En mer likvärdig hälso- och sjukvård
Västerbottningar ska kunna lita på vården oavsett var de bor. Vårdköerna måste kortas och vården behöver organiseras så att hela länet får bättre tillgänglighet och trygghet.
Barns och ungas psykiska hälsa
Vi måste satsa tidigare och bygga ett system där barn, unga och familjer får hjälp innan problemen växer. Barns psykiska hälsa ska prioriteras på riktigt.
Trygghet för hela länet
Det ska vara tryggt att bo, leva, bli äldre, få barn och behöva vård i hela Västerbotten. Inlandsbornas verklighet måste tas på större allvar.
Klimat för hållbar framtid
Politiken måste våga tänka långsiktigt. Klimat- och miljöarbetet handlar om ansvar för våra barn, barnbarn och kommande generationer.
Ansvar, styrning och ordning i regionen
Regionens politiska ledning måste ta ansvar för ekonomi, prioriteringar och styrning. Det behövs ett nytt ledarskap som vågar fatta beslut och stå för dem.
Vem är Ewa-May?
Jag är gift, mamma till fyra barn och mormor/farmor till sju barnbarn. Jag bor i Vindelånäset och har varit politiskt engagerad sedan jag som ung gick med i Centerkvinnorna.
Min politiska resa började i gemenskapen hemma i byn. Det var där jag såg kraften i människors engagemang och betydelsen av att fler perspektiv får plats i politiken. 1985 tackade jag ja till att stå på kommunfullmäktigelistan. Sedan dess har jag fortsatt. Mitt engagemang är fortsatt starkt och jag känner glädje i det demokratiska arbetet.
Jag blev kommunstyrelsens ordförande i Vindeln 1998 och har varit gruppledare för Centerpartiet i Region Västerbotten sedan 2014. Under alla dessa år har jag burit med mig samma övertygelse: politiken ska finnas till för människor och vi måste värna demokratin.

Därför kandiderar Ewa-May
Jag kandiderar för att det fortfarande finns så mycket kvar att göra.
Vårdköerna måste bort. Barn och unga måste få bättre stöd. Inlandsbor ska kunna känna trygghet. Klimatpolitiken måste tas på större allvar. Och Region Västerbotten behöver ett nytt ledarskap som vågar styra, prioritera och ta ansvar.
Jag tror på ett samhälle som bygger på tillit, empati och respekt. Ett samhälle där vi ser människor, inte bara system. Ett samhälle där politiken vågar tänka längre och där vi tar ansvar för dem som kommer efter oss.
Västerbottningarna är värda mer, de är värda något nytt.
Vill du vara med och hjälpa till? Eller vill du träffa mig och berätta vad du tycker att jag ska driva i regionen?
Hör av dig – nu kör vi.
Reportage: Ewa-May - en röst för de som inte orkar själva

Ewa-May Karlsson är idag gruppledare för Centerpartiet Västerbotten och står som etta på partiets lista till regionvalet. Hon har varit politiskt engagerad länge, men hennes kämpaglöd har långt ifrån slocknat.
- Jag har aldrig tappat motivationen. Det är alltid någonting kvar att göra och det känns viktigt att vara med och påverka.
Ewa-May Karlsson har varit heltidspolitiker sedan 1998. Då blev hon kommunstyrelseordförande i Vindeln. 2014 blev hon gruppledare för Centerpartiet i region Västerbotten.
Hennes politiska resa började som 20-åring då hon gick med i Centerkvinnorna. Hon förklarar att det var Centerkvinnorna som stod för den sociala gemenskapen i byn på den tiden.
- De behövde hjälp då och var glada att det kom en ung person.
Karlsson fortsätter med att berätta att det var den sociala gemenskapen och en grupp starka kvinnor som verkligen imponerade på henne.
- En av kvinnorna i gruppen satt i fullmäktige och tyckte att vi behövde ha fler från Vindelånäset inne i kommunfullmäktige. Så 1985 tackade jag ja till att stå med på fullmäktigelistan.
För Karlsson är Centerpartiets värderingar mer än bara politiska ståndpunkter, de är en del av hennes identitet. Hon beskriver partiet som en rörelse som står upp för den lilla människan, för frihet och för en hållbar framtid.
- Centerpartiets värderingar är det som stämmer allra bäst med mina värderingar. Det handlar ju om miljö och klimat, men även om synen på människor.
Hennes passion för människors rättigheter och välfärd genomsyrar allt hon gör. Oavsett om det handlar om att förenkla för småföretagare, förbättra vården eller kämpa för barns psykiska hälsa, är det alltid människan som står i centrum.
- Med åren så har det växt fram alltmer hos mig. Nästan ett raseri kan det bli ibland när jag upplever att den lilla människan blir fullständigt överkörd av ett system som ska vara lika för alla. När vi inte är lika. Det triggar igång en sort kämpaglöd hos mig och den är svår att bromsa när jag hamnar i de situationerna. Det har blivit en väldigt viktig del för mig.
Vilka är dina drivkrafter?
- En av drivkrafterna är att vara en röst för de som inte orkar själv. Det är en jätteviktig drivkraft. Sen måste vi våga tänka längre när det gäller klimat och miljö.
Karlsson är djupt bekymrad över klimatförändringarna och deras påverkan på framtiden. Hon beskriver en sorg över att se årstiderna förändras och att vinterlandskapet försvinner.
- Jag är jätteledsen idag och det är hela min familj. Vi har inte någon vårvinter nu.
Men trots oron finns det också en stark tro på att politiken kan göra skillnad. Hon vill se en politik som tänker långsiktigt, som vågar satsa på hållbara lösningar och som inte låter kortsiktiga ekonomiska intressen styra.
- Vi måste våga kämpa för att det ska finnas en framtid, även för mina barnbarn och barnbarnsbarn. De ska kunna komma upp till mormor och farmor på påsklovet och vi ska kunna åka skidor.
Ett av de områden där Karlsson känner starkast engagemang är barns och ungas psykiska hälsa. Hon beskriver ett system som är trasigt, där barn och föräldrar hamnar i en ond cirkel av väntetider och byråkrati.
- Det behövs ett nytänk. Vi måste våga säga att vi ska satsa för att inte barn och unga ska drabbas av psykisk hälsa. Vi ska satsa på barns psykiska hälsa.
Som regionpolitiker i Västerbotten har Ewa-May Karlsson ett särskilt fokus på hälso- och sjukvården. Hon är kritisk till de långa köerna och den ojämlikhet som råder mellan olika delar av regionen.
- Vi måste få en mer likvärdig hälso- och sjukvård för alla som bor i Västerbotten. Det handlar ju om att de här fruktansvärda köerna. Vi måste bara få bort köerna. Vi kan inte vara bland de sämsta regionerna i landet när det gäller vårdköer.
Hon fortsätter med att förklara att organisationen av sjukvården inte får ske på bekostnad av inlandsbornas trygghet och tillgänglighet till vård.
- Vi kan inte ha ett Västerbotten där kvinnor ska oroa sig för att föda barn eftersom de har de här avstånden. Det ska kännas tryggt att föda barn. Oavsett om man väljer att bo där man har 20 mil till förlossningen så ska man ändå kunna känna sig trygg. Det skulle vi kunna ordna genom att jobba på ett annorlunda sätt.
Det är inte bara köerna som bekymrar henne. Hon är också kritisk till hur regionen styrs och hur ansvaret fördelas mellan politiker och tjänstepersoner. Karlsson menar att politiken måste ta ett större ansvar och inte skjuta över svåra beslut på tjänstepersoner.
- Det som gör mig frustrerad i regionpolitiken efter många år är kulturen i styrning och ledning, alltså kulturen mellan politiken och tjänstepersonerna.
- Jag har full förståelse att det är en så gigantisk organisation att politiken måste delegera, men jag upplever att vi har en kultur i Västerbotten där det är tjänstepersonerna som får stå till svars för beslut.
Hon vill se en politik som vågar ta tag i problemen och som inte är rädd för att fatta de beslut som behövs.
- Det viktigaste vi gör är att vi tar budget. Ända sedan jag började 2014 i regionen har budget aldrig stämt med verkligheten. Långsiktigt har det handlat om ett styre som inte har vågat ta tag i och styra verksamheten.
- Efter nästan 50 år av samma styre är det dags att testa något nytt. Västerbottningarna är ju värda något nytt.
Karlssons vision för framtiden handlar om ett Västerbotten där människor mår bra, där vården är likvärdig och där barn och unga får den hjälp de behöver. Hon vill se en region som tar ansvar för sin ekonomi, som satsar på hållbar utveckling och som inte är rädd för att tänka långsiktigt.
Hon är kritisk till den politiska utvecklingen i Sverige, där hon ser en brist på empati och en tendens att misstro människor. Hon oroar sig också över den polarisering som hon ser i samhället, och menar att politiken måste bli bättre på att samarbeta över blockgränserna.
- Jag är i grunden jätteorolig över det och många av de beslut som har fattats av Tidögänget. Det är så skrämmande därför att det bygger på att vi ska misstro och sortera människor. Grunden måste ju ändå vara att man litar på människor.
Ewa-May Karlsson se en politik som bygger på empati, respekt och en tro på människors förmåga att göra gott. Samtidigt är hon stolt över det arbete som görs i Västerbotten, där samarbetet mellan Centerpartiet, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna visar att det går att hitta gemensamma lösningar.
Vi jobbar bra tillsammans i Allians för Västerbotten, hemma i Västerbotten.