NYHET

Interpellation: Vi behöver rimliga avstånd till förlossningen NU!
Maria Kristoffersson, Centerpartiet, har lämnat in en interpellation till regionfullmäktige i september, där hon vill ha svar på när västerbottningarna får rimliga avstånd till förlossningen.
I slutet av juli föddes ett litet barn på en grusparkering i Tallsjö, i sällskap av sin mamma och pappa från byn Nästansjö utan för Vilhelmina, som inte hann till fram till BB. De försökte hinna fram till förlossningen i Umeå, eftersom förlossningen i Lycksele är stängd.
Detta är en förlossning av många som skett på våra inlandsvägar. När familjen behövde hjälp fanns heller ingen ambulans att skicka ut, eftersom ambulansen i Åsele är nedlagd. Sjukstugan i Åsele skickade ut en sjuksköterska och en person från räddningstjänsten i akutbilen.
När akutbilen kom fram var barnet redan fött.
Den här gången gick det bra för mamman och barnet.
Faller turen lika väl ut nästa gång en familj drabbas av orimligt långa avstånd till förlossningsvården?
Min fråga till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande är:
- Hur många förlossningar har skett på sjukstugorna i inlandet och efter vägarna i sommar då BB i Lycksele är stängt?
- Hur länge ska inlandets blivande föräldrar vänta med att skaffa barn, för att vara säkra på att få föda på ett BB inom rimligt avstånd?
Maria Kristoffersson, Centerpartiet