Gå till innehåll
Maria Kristoffersson i parkmiljö med korslagda armar.

Möjliggör stopp vid apotek

Motion inlämnad 2022-12-06 av Maria Kristoffersson.

Centerpartiet vill

  • regionen ska samverka med kommunerna för att patienter ska kunna hämta upp sin medicin på väg hem från sjukhus, hälsocentral eller sjukstuga.

Möjliggör stopp vid apotek

Vårt uppdrag som politiker i Region Västerbotten är att se till hela länet, det är en uppmaning som återkommer ofta och från flera håll. I Beredningen för folkhälsa och demokratis arbete kommer frågan om stopp vid apotek upp till ytan. Stopp vid apotek innebär att en person som besökt sjukvården och fått medicin utskriven och dessutom använder sig av sjukresor ska få möjlighet att åka förbi apoteket och hämta upp medicin på vägen hem.

Vi ansvarar för att de människor som finns i vårt län får tillgång till den vårde de behöver. Idag levererar vi tydligen gärna en diagnos, men att alla patienter oavsett livssituation får tillgång till förskriven behandling är inte lika självklart. När upphandling av sjukresor sker, borde stopp vid apotek ingå. Så är det inte idag. Idag förväntas gamla, sjuka människor åka hem utan medivin och boka kommunal färdtjänst om de ska få tag på sin medicin.

Så var det för Ella, 80 år, som blev hänvisad av 1177 att komma in till hälsocentralen för läkarbedömning. Hon får hjälp att boka sjukresor och kommer till hälsocentralen med taxi. För Ella är det en enkel resa på mer än 3 mil. Hon träffar läkaren som skriver ut antibiotika och får sedan hjälp att boka återresan via reseservice. Ella påtalar att hon behöver åka förbi apoteket, men får svaret att det inte går. Konsekvensen för Ella är att hon måste åka med med taxi för att sedan ta sig tillbaka till centralorten för att ta sig till apoteket. Eftersom Ella inte har någon i sitt nätverk som kan köra henne till apoteket måste hon anlita färdtjänst.

Och Ella är inte den enda som är äldre, sjuk och ensam med behov av stöd och hjälp i sin vardag.

Detta är en likvärdighetsfråga i länet. I Umeå och Skellefteå finns det apotek vid univeristetssjukhuset och lasarettet, vilket underlättar att få med sig medicin hem efter läkarbesöket. Denna möjlighet finns inte i Lycksele och inte heller vid alla hälsocentraler/sjukstugor.

Det är också en fråga om att Region Västerbotten behöver ta stora kliv för att öka samverkan med kommunerna, för att göra vardagen enklare för den enskilda individen.

Vi ska se till att vi får en fungerande god och nära vård i Region Västerbotten. En vård som sätter människan i centrum och som både underlättar människors vardag samt tar miljöhänsyn.

Centerpartiet föreslår därför regionfullmäktige besluta:

att ge regionstyrelsen i uppdrag att i samverkan med kommunerna ta fram en modell för att personer ska kunna få hämta upp sin medicin på väg hem från vårdgivaren när de åker hem från sjukhus/hälsocentral/sjukstuga.

Maria Kristoffersson, Centerpartiet.

Ärendehantering

Uppdateras.

Prenumerera på
Centerpartiets nyhetsbrev!

Max 400 tecken
Max 400 tecken
Obligatorisk Ogiltig e-postadress