Gå till innehåll

NYHET

Interpellation: Hur hanterar vi bristerna i färdtjänsten?

Interpellation från Fredrik Rönn i frågan om färdtjänstens brister till tekniska nämndens ordförande Christina Bernhardsson. Läs den i sin helhet här nedan.

I veckan som varit har vi alla i VK kunnat läsa en serie artiklar som beskriver situationen kring färdtjänsten. Artiklarna beskriver en verksamhet som inte håller måttet, med resenärer som får vänta länge, inte kommer i tid till sina destinationer, bristande bemötande och förare som undviker att köra när de blir tilldelade färdtjänstuppdrag.

I det avtal som Umeå kommun har med leverantören framgår att uppföljning skall ske i möten mellan säljare och köpare. Säljaren är ansvarig att dokumentera händelser och vidtagna åtgärder, för att underlätta kvalitetskontroll.

Mina frågor till ordf för Tekniska nämnden Christina Bernhardsson är därför:

  1. Har brister liknande de vi fått läsa om i VK framkommit i de regelbundna mötena mellan kommunen och entreprenören? Har i så fall några åtgärder vidtagits med anledning av dessa?
  2. Vilka möjligheter ser du på sikt, för att undvika denna typ av problem med färdtjänstresorna?

Umeå 2024-03-14

Fredrik Rönn, Centerpartiet

Prenumerera på
Centerpartiets nyhetsbrev!

Max 400 tecken
Max 400 tecken
Obligatorisk Ogiltig e-postadress