NYHET

Maja Westling Palmberg
Debatt: Textilkaoset visar att varningarna var berättigade
Redan i december varnade Centerpartiet för att den nya textilinsamlingen riskerade att slå hårt mot Umeås second hand-butiker. Nu har farhågorna blivit verklighet. I en debattartikel i VK lyfter Maja Westling Palmberg behovet av ett omtag – där återbruk alltid går före återvinning.
När jag i december förra året ställde en fråga i Umeå kommunfullmäktige om konsekvenserna av den nya textilinsamlingen var bakgrunden tydlig: second hand-aktörer i Umeå, som Röda Korset, hade redan då varnat för att systemet riskerade att underminera deras verksamhet. Jag sa i talarstolen att ”att minska textilavfallet är en angelägen fråga, men det måste göras på ett sätt som inte underminerar den ideella sektorns viktiga arbete.”
Sedan dess har problemen bara blivit alltmer uppenbara. Lokalt har vi kunnat läsa rubriker som “Haveri för textilåtervinning – allt bränns när entreprenör stoppar” (VK 21/9) och “Textilkaos – omtvistad lag ändras” (VK 22/9). Precis det som aktörerna själva, och vi i Centerpartiet, pekat på: ett system som på pappret skulle gynna miljön riskerar i praktiken att leda till motsatsen – textil som kunde återbrukas går till förbränning.
Från början var intentionen god: att minska mängden textilier som slängs och istället öka återvinningen. Men vi får aldrig glömma att återbruk alltid måste gå före återvinning. När second hand-butiker förlorar tillgången till kläder som hade kunnat säljas vidare, då förlorar vi både miljövinster och viktiga sociala mervärden som arbetsträning och ideellt engagemang.
Det behövs nu ett omtag. Staten har insett problemen och ändrat lagen – nu måste Umeå kommun och Vakin göra sitt för att rätta till situationen lokalt. Vi behöver en modell där vi säkrar både miljömålen och de ideella krafterna som är avgörande för att nå dit.
Vad var det vi sa? Jo – att det här skulle bli konsekvensen. Men viktigast nu är inte att säga ”vi hade rätt”, utan att vi tillsammans hittar en lösning.
Maja Westling Palmberg (C), ledamot Umeå kommunfullmäktige