Gå till innehåll

NYHET

Centerpartiet kräver att regeringen kompenserar kommuner för de orimliga utvisningarna

I ivern att visa handlingskraft mot invandrare har regeringen skapat en dold nota för de orimliga utvisningarna. Det handlar inte om miljoner, det handlar om miljarder.

Enligt finansieringsprincipen, som är grundläggande i relationen mellan kommun, region och stat, ska staten kompensera kommun- och regionsektorn för kostnadsökningar som följer av statliga beslut. Att höja lönegolvet på ett sätt som direkt leder till massiva rekryterings- och utbildningskostnader för välfärden är ett uppenbart fall där principen ska tillämpas. Men i regeringens budget är det tomt. Det finns varken en beräkning eller en post för att finansiera de miljarder det kommer kosta kommuner och regioner för att försöka ersätta den personal som nu utvisas.

Att ersätta en enda erfaren undersköterska eller lärare kostar hundratusentals kronor i annonsering, intervjuer, administration och förlorad produktivitet. Multiplicera det med tusentals individer och notan blir skyhög. Kompetensutvisningarna skapar även ett betydande skattebortfall. Varje person som utvisas slutar omedelbart att betala inkomstskatt.

Man kan inte både hävda att man försvarar arbetslinjen och samtidigt driva en politik som aktivt utvisar människor som arbetar och försörjer sig.

Centerpartiet kräver att regeringen siffersätter den fulla offentligfinansiella effekten av kompetensutvisningarna och visa hur man avser att kompensera kommuner och regioner i enlighet med finansieringsprincipen.

Eller ännu bättre: Lyssna på Centerpartiet och sluta utvisa människor som arbetar och gör rätt för sig. Sluta förstöra människors framtid och svensk ekonomi för Sverigedemokraternas skull.

Prenumerera på
Centerpartiets nyhetsbrev!

Max 400 tecken
Max 400 tecken
Obligatorisk Ogiltig e-postadress