NYHET

Centerpartiet vill satsa på ungas psykiska hälsa
Centerpartiet vill se en historiskt stor satsning på barn och ungas psykiska hälsa, med målet att ge dagens unga bästa möjliga förutsättningar att bli den friskaste generationen någonsin.
Sverige står inför en allvarlig generationsutmaning. Under lång tid har ungas psykiska hälsa försämrats. I dag uppger många unga lägre livstillfredsställelse, en svagare framtidstro och en växande känsla av oro jämfört med tidigare generationer.
Självmord är den vanligaste dödsorsaken bland personer under 34 år, och ungefär hälften av alla psykiska sjukdomar debuterar före 25 års ålder. Trots detta upplever många unga att hjälpen kommer för sent eller att den är svår att få tillgång till över huvud taget.
Centerpartiet menar att detta är ett systemfel. I dag brister vården i flera led – från tidig upptäckt till uppföljning efter akuta insatser. Resultatet blir att unga riskerar att hamna mellan stolarna i avgörande skeden av livet.
Det måste förändras. Vården behöver bli mer tillgänglig, mer sammanhållen och bättre anpassad efter ungas behov.
För att stärka hela vårdkedjan för barn och unga föreslår Centerpartiet följnade:
- En historisk satsning på minst tre miljarder kronor mer till ungas psykiska hälsa
- Utbyggnad av den första linjens psykiatri för att fånga upp problem tidigt
- Fler unga med fast läkarkontakt för ökad kontinuitet och trygghet
- Mer tillgängliga ungdomsmottagningar upp till 25 års ålder
- En tryggare övergång mellan barn- och vuxenpsykiatrin
- Obligatorisk uppföljning efter akuta psykiatriska besök
Centerpartiets mål är tydligt: att skapa en sammanhållen vårdkedja där unga får stöd i tid och där ingen lämnas utan hjälp.
Du kan läsa mer i en debattartikel med partiledare Elisabeth Thand Ringqvist och Centerpartiets hälso och- sjukvårdspolitiska talesperson Christofer Bergenblock här. Länk till annan webbplats.