Nytt recept för svensk livsmedelsproduktion

Kristina Yngwe och Eskil Erlandsson

En mustig viltgryta och en ny livsmedelsstrategi med regelförenklingar och sänkta skatter.
Det är två recept som Eskil Erlandsson och Kristina Yngwe delar med sig av över kastrullerna när de träffas för att prata och laga mat.

- Du måste skriva att det inte är så här mitt kök ser ut hemma egentligen! Kristina Yngwe står och steker bacon i en liten stekpanna i köket i övernattningslägenheten på söder i Stockholm. Bredvid henne står Eskil Erlandsson och hackar lök.

En händelse som ser ut som en tanke. Att rädda den svenska löken är ett av alla de förslag som Centerpartiet arbetar med inom ramen för ambitionen att stärka den svenska livsmedelsproduktionen,
– Men i grunden handlar det om att Sverige behöver en ny och samlad livsmedelsstrategi som stärker de svenska producenternas villkor. Regelförenklingar och sänkta skatter är ett måste, säger Kristina Yngwe, och rör om i grytan, som doftar gott.

Kristina är den som leder förhandlingarna om den kommande livsmedelsstrategin från Centerpartiets sida. Det blir alltså viltkött idag, vilket är i Eskils smak men inte alltid Kristinas.
– Egentligen äter jag gärna fisk när det ska bli fest. Eftersom min sambo jagar mycket är det fisken som blir lyxmaten, säger Kristina.

Eskil har nu avslutat sitt lökhackande och funderar över vad Brexit kommer att få för effekten för svenska mjölkbönder.
– Tillsammans med Storbritannien har vi i Sverige ofta kunnat vara en motkraft i olika omröstningar så nu är allt osäkert. Det påverkar också livsmedelsproduktionen, de är vår stora handelspartner, säger Eskil – som även riktar sin oro österut, mot Ryssland, där Vladimir Putins embargo mot bland annat mejeriprodukter från EU skapar stora problem.
– Mjölkkrisen är djup och allvarlig och med nuvarande regering och innan Putin ändrar sig kommer det bara att bli värre.
– Det är dessutom väldigt frustrerande att vi nationellt har kommit med en hel rad med förslag på åtgärder för att stärka de svenska mjölkbönderna men regeringen viftar bara bort allting, säger Kristina. Kristina och Eskil diskuterar vidare medan de lassar upp gryta på tallrikarna.
– Det blev ju gott det här! Det är inte så ofta man lagar ordentlig mat så här i övernattningslägenheterna, vi jobbar mest, säger Eskil och konstaterar att löken var utomordentligt välhackad.

Kristina och Eskils mustiga viltgryta

Matpolitiska händelser 2016

Livsmedelsstrategin

Kristina Yngwe leder förhandlingarna från Centerpartiet och jobbar bland annat för ökad livsmedelsproduktion och att villkoren för livsmedelsproducenter ska förbättras genom regelförenklingar och förändrade skatter.

Mjölkkrisen

Centerpartiet har presenterat flera lösningar för att stabilisera situationen för mjölkbönderna, bland annat möjligheten att skjuta upp två månaders skatteinbetalning i ett år. Vi presenterade i vår budget också ett Bondepaket på 300 miljoner kronor, med sänkt arbetsgivaravgift, höjd återbetalning av dieselskatten och en satsning på grön omställning, för att stärka konkurrenskraften inom jordbruket. Rädda den svenska löken Centerpartiet har drivit frågan om att det ska vara samma regler kring växtskyddsmedel för svenska lökproducenter som i övriga Europa, så att vi kan konkurrera på samma villkor och slipper flytta produktionen till andra länder. Utbetalning av jordbruksstöd Många lantbrukare har drabbats av försenade stödutbetalningar. Centerpartiet har kallat generaldirektören till Miljö- och jordbruksutskottet och har i budgeten för 2017 avsatt extra medel för att Jordbruksverket ska kunna göra utbetalningarna.