Med frihet och integritet i fokus

Bild

EU bildades för fred och frihet. I tider av demokratisk tillbakagång världen över måste unionen ta täten i försvaret av dessa värden. Det hot mot våra europeiska värderingar om demokrati och frihet, som vi ser genom Rysslands invasion av Ukraina, har vi inte sett sedan andra världskriget. Den stora konflikten idag handlar inte bara om landområden, utan om intressesfärer och geopolitisk makt. För Centerpartiet är det självklart att Europa alltid ska vara friast i världen.

Ett mer jämlikt och jämställt EU

Alla ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp. Kvinnors möjlighet till fria och säkra aborter är en fråga om mänskliga rättigheter. Precis som vi vill att rätten för reproduktiv hälsa ska skrivas in i Sveriges grundlag, vill vi också se till att kvinnor i hela EU får samma mänskliga rättigheter som kvinnor i Sverige. Därför vill Centerpartiet att aborträtten ska skrivas in i EU-stadgan om de grundläggande rättigheterna så att alla EU-länder garanterar rätten till laglig och säker abort.

Barn utgör en särskilt utsatt grupp när det gäller risk för våld eller andra kränkningar. I Sverige är det sedan länge självklart att det inte är okej för föräldrar att slå sina barn. Så är inte fallet i hela EU. Barnaga har ingen plats i vårt moderna samhälle. Därför vill Centerpartiet att EU inför ett förbud mot barnaga i hela unionen.

Centerpartiet vill att EU ska värna alla människors olikheter och rätt att vara sig själva. Ett område där EU har lång väg kvar att gå är lika rättigheter för personer med funktionsvariationer. Alla EU-länder behöver bli bättre på att implementera FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, som EU som helhet har ratificerat. Det är särskilt viktigt att EU motverkar den tvångssterilisering av personer med funktionsnedsättningar som fortfarande pågår i hela 13 EU-länder. EU:s mål om fri rörlighet ska gälla alla, även människor med funktionsvariationer, genom att ställa högre krav på tillgänglighet för alla och säkra möjligheten att ta med sig rättigheter utanför sitt medlemslands gränser.

Hat och våldsbrott mot HBTQI-personer i Europa ökar, och 2022 var det värsta på ett decennium enligt den europeiska organisationen för HBTQI-rättigheter (ILGA). Rätten att ingå äktenskap och rätten att bilda familj ska garanteras alla i hela EU. Det är hög tid att EU ställer sig bakom samkönades lika rätt till äktenskap och allas rätt att bilda familj i alla medlemsländer. Centerpartiet vill att EU intensifierar arbetet med att stärka HBTQI-personers rättigheter. Centerpartiet vill se ett EU-förbud för omvändelseförsök, som fortfarande är lagligt i flera EU-länder. Det är också dags att EU garanterar alla barns rätt till sina föräldrar. Idag förlorar ett barn med två mammor eller två pappor den ena av sina föräldrar om familjen flyttar från Sverige till exempelvis Bulgarien, Lettland, Tjeckien eller Polen. Barn till samkönade par har råkat ut för absurda situationer, där de helt enkelt blivit statslösa eftersom medlemsstater vägrat utfärda födelsebevis och identitetshandlingar till dem. Ett föräldraskap som erkänts i ett EU-land ska vara giltigt i alla EU-länder.

Utöver övergreppen i Ukraina har världen under det senaste halvåret sett en mycket oroande ökning av antisemitism. Men antisemitism är inget nytt problem, utan har 28 djupa rötter i Sverige och Europa. Och den kommer från alla håll. De hot och det hat som judar i Sverige upplever är fruktansvärt och oacceptabelt. Främlingsfientlighet och rasism har ingen plats i vårt samhälle. Antisemitismen ska motverkas på alla sätt. Centerpartiet kommer alltid att stå upp för medmänskligheten.

I rapport efter rapport gör sig rasismens fula tryne synligt i allt fler sammanhang och i fler medlemsstater. Dessa rapporter från EU:s egna myndighet för grundläggande mänskliga rättigheter manar inte till en känsla av stolthet. EU och Sverige kan bättre. Vi måste vända på utvecklingen och ta kampen mot rasismen vid köksbordet, i Europaparlamentets talarstol och online.

Centerpartiet vill:

• att aborträtten ska skrivas in i EU-stadgan om de grundläggande rättigheterna.
  • förbjuda barnaga i hela EU. - att artikel 9 i EU:s stadga om grundläggande rättigheter kompletteras med en ny punkt som lyder: ”Samma rättigheter ska gälla samkönade par”.
  • att EU intensifierar arbetet för att HBTQI-rättigheter ska erkännas i alla medlemsländer.
  • se ett EU-förbud mot omvändelseförsök. - säkerställa att föräldraskap som erkänts i ett EU-land ska vara giltigt i alla EU-länder.

Ett Europa, fritt för alla

Centerpartiet är en kraft för ett friare Europa. Ett Europa där alla människors lika värde och frihet är en grundsten som aldrig kan ruckas på. Där varje människas rättigheter värnas och försvaras. Där samhället möjliggör för individen att leva sitt liv så som hon vill. Här finns mycket kvar att göra. Runtom i hela Europa behöver rättigheterna stärkas och skyddas för personer med funktionsnedsättningar.

Det här är Centerpartiets vision för ett friare Europa och ett Europa som funkar för personer med funktionsnedsättning, helt enkelt.

Centerpartiet vill:

• Implementera Funktionsrättskonventionen i alla länder och införa EU-gemensam definition av funktionsnedsättning.
  • Möjliggöra för personer med funktionsnedsättning att flytta till andra EU-länder.
  • Införa EU-rekommendationer för hjälpmedel.
  • Inkludera funktionsrättsperspektivet i alla lagar.

Här hittar du hela Tillgänglighetsmanifestet (pdf) , 142.2 kB.

Här hittar du hela Tillgänglighetsmanifestet (word, med möjlighet till uppläsning) , 54.1 kB.

Ett mer transparent EU

Centerpartiet står för decentralism. Vi anser att ett ökat samarbete kräver ett ansvarsfullt samarbete. Det innebär för oss tolerans för olikheter och lokala förutsättningar. Vi tycker därför att det är viktigt att nationellt självbestämmande respekteras och att utrymmet för lokal och regional anpassning ska göras stort.

Vi vill att regeringen tar ytterligare steg för att förankra och öka transparensen i Sverige kring beslut på EU-nivå, ett område där det idag finns ett demokratiskt underskott. Såväl riksdagen som civilsamhälle, näringsliv och andra remissinstanser bör få bättre möjligheter att yttra sig om EU-lagstiftning innan beslut. Centerpartiet anser också att Sverige bör lägga mer resurser på att sekondera svenskar till EU:s institutioner och Sveriges EU-representation i Bryssel samtidigt som ett riktat rekryteringsprogram införs, för att stärka det svenska EU-arbetet.

Transparensen i EU:s lagstiftningsprocesser behöver förbättras, framför allt i ministerrådet som, trots upprepad kritik från EU:s ombudsman, inte vill öppna för insyn genom att tillgängliggöra offentliga dokument. Det måste ändras.

Centerpartiet vill:

• att nationellt självbestämmande respekteras och att utrymmet för lokal och regional anpassning ska göras stort.
  • att regeringen tar ytterligare steg för att förankra och öka transparensen i Sverige kring beslut på EU-nivå.
  • att större resurser och mer engagemang läggs på att möjliggöra för svenska tjänstepersoner att ta plats i EU:s institutioner.
  • förbättra transparensen i EU:s lagstiftningsprocesser.

Bli medlem i Centerpartiet