Så gör vi EU tryggare

Abir Al Sahlani klipper av sitt hår i Europaparlamentet, för att markera sitt stöd till Irans förtryckta kvinnor.

"EU måste bli en fredens och säkerhetens union som vågar ta ställning. Ingen kan vara fri utan att också känna sig trygg." Det säger Abir Al-Sahlani (C), EU-parlamentariker och kandidat i EU-valet 2024.

Sveriges och EU:s säkerhet är hotad. Terrorism och organiserad brottslighet utgör en fara för vårt fria och demokratiska samhälle. Gängkriminalitet slår sönder människors vardag. Vardagsbrott blir allt mer gränsöverskridande. Det krävs ett starkare polisiärt samarbete och informationsutbyte i EU för att försvara vårt öppna samhälle och värna människors säkerhet.

Men trygghet handlar inte bara om brottsbekämpning, det handlar även om att värna vår demokrati. EU är byggd på demokratiska principer om frihet och lika rättigheter, och dessa vill vi att EU stärker både här hemma och globalt. EU ska vara demokratins ledstjärna i världen.

Motverka organiserad och gränsöverskridande brottslighet

Sverige befinner sig i ett kritiskt läge. De kriminella organisationernas dödliga sprängningar och skjutningar är effekter av att samhället misslyckats med att stoppa den grova organiserade brottsligheten. Vi måste med kraft slå tillbaka och satsa på både repressiva och förebyggande åtgärder. Samtidigt måste vi värna det öppna frihetliga samhälle som Sverige varit, och åter kan och ska bli.

Organiserad kriminalitet idag skiljer sig från hur det såg ut förr. De kriminella organisationerna finns närvarande i samtliga EU-länder och bedriver sin verksamhet över nationsgränserna. Beräkningar visar att cirka 70 procent av denna typ av grupperingar är aktiva i minst tre EU-länder idag. Korruption och finansiell brottslighet kostar varje europé cirka 55 kronor om dagen. Det är inte bara ett enormt slöseri med EU:s budget, det orsakar dessutom lidande och skada över hela EU.

Centerpartiet vill att EU ska lägga mer resurser på att stoppa den ökande gränsöverskridande brottsligheten. Vi anser också att en större del av EU:s bistånd ska gå till att stärka rättsstaten och att bygga upp domstolsväsenden i länder där produktion och olaglig export av narkotika förekommer. Det är oftast just avsaknaden av en stark och oberoende rättsstat, ökad fattigdom och brist på framtidstro som gör det möjligt för kriminella organisationer att etablera sig och starta upp sin verksamhet.

Genom att bygga upp rättsväsendet kan vi förstärka dessa länders möjligheter att trycka tillbaka den organiserade kriminaliteten, och i det långa loppet förhindra narkotikasmuggling.

Eftersom den europeiska marknaden är gemensam för alla EU:s länder, är tullen i EU garanten för att farliga eller olagliga produkter inte kommer in och kan cirkulera fritt på vår marknad. Men EU:s tullunion måste bli bättre. Miljoner paket kontrolleras varje dag vid olika tullstationer runtom i EU, och EU-ländernas olika system måste bli bättre på att kommunicera och samverka. Centerpartiet anser att den pågående reformen av EU:s tullunion är viktig för att stärka tullens arbete i hela Europa, som behöver bli säkrare och mer effektivt, i takt med att volymen av vapen och narkotika ökar i vår omvärld.

Vi anser att Sverige bör ta klivet in och bli en del av den europeiska åklagarmyndigheten Eppo. Eppo är ett oberoende EU-organ med ansvar för att utreda, lagföra och väcka talan mot förövare av brott som riktar sig mot EU:s ekonomiska intressen, t.ex. korruption och gränsöverskridande momsbedrägerier. Ett medlemskap i Eppo skulle ge oss bättre möjligheter att bidra till och dra nytta av bekämpningen av den gränsöverskridande kriminaliteten. Bara genom samarbete blir vi starka nog att knäcka den organiserade brottsligheten.

EU måste också bli starkare i kampen mot människohandel och trafficking. Därför vill Centerpartiet att resten av EU förbjuder sexköp, med inspiration från den svenska sexköpslagen. I en union av demokratier ska ingen människa vara en handelsvara. Arbetet mot trafficking och sexköp som sker online måste också växlas upp. Kvinnor och barn tvingas dagligen utföra sexuella handlingar på nätet som sedan sprids världen över med ett obeskrivligt lidande som följd. Detta måste få ett slut.

Centerpartiet har varit drivande för att EU ska ansluta sig till konventionen om förebyggande och bekämpning av våld mot kvinnor och våld i hemmet, den så kallade Istanbulkonventionen. Konventionens syfte är att skydda kvinnor och flickor mot alla former av våld, inklusive hedersrelaterat våld och förtryck, och att förebygga, lagföra och avskaffa våld mot kvinnor och våld i hemmet. Den har satt en ny och hög internationell standard på området. EU måste leva upp till konventionens mål och skärpa arbetet mot sexhandel, trafficking och alla typer av våld mot kvinnor.

Centerpartiet vill:

• att EU ska lägga mer resurser på att stoppa den gränsöverskridande brottsligheten.
  • att EU:s tullunion reformeras för att stärka tullens arbete i hela Europa.
  • att Sverige går med i den europeiska åklagarmyndigheten Eppo.
  • skärpa arbetet mot sexhandel, trafficking och alla typer av våld mot kvinnor.

Din rätt till integritet

Nya verktyg införs runt om i Europa i jakten på kriminella nätverk i samhället och online. I kampen mot förbrytare riskerar den personliga integriteten att stå tillbaka när allt kraftfullare verktyg för massövervakning, ansiktsigenkänning och databehandling införs. Det är en utveckling som vi ser med oro på.

Centerpartiet anser att det krävs hårdare tag med fler verktyg och större resurser till rättsväsendet, men vi måste samtidigt fortsätta värna den personliga integriteten. Det finns därför åtgärder som vi säger nej till, både på nationell nivå och på EU-nivå.

Ett exempel på det är lagförslaget Chat Control. Ett annat är delningen av hälsodata i en EU-gemensam hälsoplattform. Rätten till privatliv och privat kommunikation 16 måste stärkas i Sverige och hela Europa. Centerpartiet kommer alltid kämpa emot dåligt utformade förslag som inte respekterar din integritet.

De senaste åren har det visat sig att myndigheter i flera EU-länder har använt digitala spionprogram mot journalister, politiker, diplomater, jurister, företrädare för näringslivet och andra i politiska syften. Sådana metoder undergräver och kränker våra grundläggande fri- och rättigheter samtidigt som de banar väg för missbruk och övergrepp från stater. Centerpartiet anser därför att sådana metoder inte bör vara tillåtna inom EU. Dessutom ska det göras grundliga utredningar av misstänkt missbruk och hjälp måste erbjudas till personer som har utsatts för otillåten övervakning. Vi vill också se ett EU-gemensamt tekniskt centrum för att hjälpa till att avslöja olaglig övervakning och samordning med tredjeländer som USA.

Producenter av vissa spionprogram som exporterar till tredjeländer etablerar sig i EU för att få legitimitet, samtidigt som de säljer spionprogram till diktaturer. Sådan export till förtryckarregimer eller icke-statliga aktörer sker i strid med EU:s exportregler, och måste stoppas. EU ska aldrig hjälpa diktaturer att övervaka och förfölja sina egna medborgare, eller som i vissa fall, övervaka EU-medborgare med spionprogram som exporterats via EU.

Centerpartiet vill:

• värna den personliga integriteten genom att säga nej till Chat Control och liknande tilltag.
  • införa ett förbud mot användning av digitala spionprogram i politiska syften inom EU.
  • se ett EU-gemensamt tekniskt centrum för att hjälpa till att avslöja olaglig övervakning och öka samordningen med tredjeländer som exempelvis USA.
  • säkerställa att EU:s exportregler följs så att EU aldrig bidrar till att hjälpa diktaturer att övervaka och förfölja sina egna medborgare.

Stärk EU:s demokratilås

Varje medlemsstat måste förtjäna sitt medlemskap i EU varje dag. Därför vill Centerpartiet villkora fortsatt medlemskap med att ett land över tid kontinuerligt uppfyller alla kriterier som krävs för inträde i EU. Medlemsländer ska inte kunna överge de demokratiska principerna efter att de gått med i unionen.

De senaste åren har det blivit smärtsamt tydligt att EU har otillräckliga verktyg att ta till när medlemsländer medvetet undergräver rättsstatens principer. Det gäller särskilt Ungern, som har nedmonterat viktiga demokratiska institutioner och förtrycker delar av sin befolkning. Centerpartiet var en stark röst för införandet av demokratilåset på EU:s budget. Med demokratilås menas den mekanism som gör det möjligt att strypa EU-stöd till länder som inte respekterar rättsstatens principer. Det är bra att mekanismen också har omsatts i praktik, men fortfarande lyckas länderna i fråga komma runt demokratilåset genom att lägga in veton i andra sakfrågor.

Centerpartiet vill att demokratilåset utvecklas för att kunna användas med anledning av brott mot fler kriterier än vad som är möjligt idag. Det ska inte gå att sitta säkert och åtnjuta ett EU-medlemskap medan man förtrycker sin befolkning eller stoppar EU-stöd i egen ficka. Vi vill göra det enklare att kunna begränsa länders beslutsrätt i ministerrådet när de återkommande underminerar demokrati och rättsstat. På sikt vill vi göra det möjligt för en kvalificerad majoritet att, som en sista utväg, kunna initiera ett uteslutningsförfarande av ett medlemsland om ovanstående steg inte lett till förbättring.

Centerpartiet vill:

• dra in EU-finansiering i större utsträckning till medlemsländer som överger de demokratiska principerna.
  • göra det enklare att kunna begränsa länders beslutsrätt i ministerrådet när de återkommande underminerar demokrati och rättsstat.
  • på sikt göra det möjligt för en kvalificerad majoritet att, som en sista utväg, initiera ett uteslutningsförfarande av medlemsländer som inte uppfyller EU:s krav på demokrati.

Ett starkt EU i världen

För att försvara EU:s grundläggande demokratiska värden krävs starka säkerhets-och rättspolitiska verktyg. Centerpartiet vill att EU blir bättre på att använda våra goda krafter och starka demokratiska ordning som en hävstång globalt. I en omvärld där flera länder blir allt mer aggressiva ekonomiskt, såväl som militärt och säkerhetspolitiskt, behöver EU växla upp sin geopolitiska roll för att kunna dra nytta av att vara världens enda union av demokratier.

Centerpartiet vill ha ett stärkt EU i världen, och det kräver ett ökat utrikespolitiskt och säkerhetspolitiskt samarbete. I en tid när USA:s roll som ledare av den fria världen inte längre kan tas för given är EU:s säkerhetspolitiska samarbete av stor vikt, som komplement till NATO. EU måste snabbt kunna sätta in sanktioner mot länder som bryter mot mänskliga rättigheter – även om det ibland påverkar oss direkt. Frihet måste få kosta. När det kommer till våra grundläggande värderingar ska vi inte ge Ungerns Viktor Orbán möjligheten att utpressa resten av EU för egen vinning. För att vara en trovärdig spelare globalt, krävs det att EU kan ta beslut om dessa frågor utan att hot om veto hänger i luften under varje toppmöte.

Det behövs ett EU med starkare säkerhetspolitiskt samarbete, med skydd för kritisk infrastruktur, ett stärkt cyberförsvar och ett utvecklat försvarssamarbete tillsammans med NATO.

Frihandelns roll som geopolitiskt verktyg ska inte underskattas. Genom att upprätta fler och mer omfattande frihandelsavtal mellan EU och resten av den fria världen stärker vi EU:s och demokratins ställning i världen. Samtidigt gör vi oss mindre 18 beroende av handelsflöden från nyckfulla diktaturer. Dessutom är handel och effektivt medel för att bidra till utveckling i fattiga länder. Även bistånd är ett viktigt verktyg för att lyfta människor ur fattigdom och främja demokrati och mänskliga rättigheter. Den akuta humanitära hjälpen i form av vatten och mat i krissituationer är nödvändig, men än viktigare är att satsa på långsiktighet för att skapa ett hållbart och demokratiskt samhälle. Centerpartiet vill att EU använder sin roll som en stor global aktör inom bistånd och humanitärt arbete fullt ut. Vi vill säkerställa att EU:s bistånd stödjer aktörer som respekterar mänskliga rättigheter och syftar till att undanröja orsakerna till att människor drivs på flykt. Detta samtidigt som vi arbetar för en hållbar migration för de människor som av olika skäl väljer att komma till EU. Vi vill dessutom att EU:s biståndspolitik fokuserar mer på långsiktiga insatser för att skapa hållbara jobb, klimatanpassning och förnybar energi samt demokrati och rättsstatens principer. Den samlade biståndspolitiken bör främja frihandel och ett ökat ekonomiskt utbyte mellan EU och samarbetsländerna.

Centerpartiet vill:

• att EU växlar upp sin geopolitiska roll för att kunna agera starkare mot allt aggressivare länder, som Kina och Ryssland, genom sanktioner och handelsrestriktioner.
  • se ett ökat utrikespolitiskt och säkerhetspolitiskt samarbete inom EU.
  • att EU använder sin roll som stor global aktör inom bistånd fullt ut särskilt vad gäller demokrati och rättsstatens principer i partnerländerna.
Soldat står med Ukrainas flagga i ett krigshärjat område.

Att hjälpa Ukraina är också ett sätt att säkerställa Sveriges frihet från förtryckare. Centerpartiet vill öka stödet till Ukraina, och till de som flytt till Sverige.

Ukrainas sak är vår

Frihet är inte – och har aldrig varit – gratis. Det har Rysslands anfallskrig mot Ukraina åter gjort oss plågsamt medvetna om. Despoten Putins hänsynslösa krigföring är den yttersta konsekvensen av en fallen demokrati. Vad som sker när auktoritära krafter tar makten, tystar och bakbinder sitt eget folk med propaganda och våld. Likgiltig inför människors död och lidande. En historia vi lovade oss själva aldrig skulle få upprepas i Europa.

I två år har världen med förskräckelse sett lidandet och övergreppen mot den ukrainska civilbefolkningen. Rapporter om nya krigsförbrytelser och massgravar har blivit vardag. Men samtidigt, i det becksvarta mörkret, finns små spår av hopp. Hoppet om mänskligheten. Världen har med förundran bevittnat Ukrainas tappra motståndskamp. Män och kvinnor som kämpar med livet som insats, inte bara för sin frihet och rätt till sitt land, utan också för hela Europas fred och trygghet. Människor världen över har slutit upp bakom det ukrainska folket. Enat och resolut.

Samtidigt finns det krafter i Europa som börjar vackla i sitt stöd till Ukraina. För Centerpartiet är budskapet till det ukrainska folket självklart: vi sviker inte - ni är inte ensamma – vi är med er. Sverige och EU gemensamt ska fortsätta bistå Ukraina med humanitärt och militärt stöd. Hårda och kraftfulla sanktioner mot Putins oligarker. Ukrainas sak är vår. Vi ska försvara den europeiska säkerhetsordningen 19 och stå upp för varje lands rätt att själv bestämma över sin framtid, över sina egna vägval. Inget land ska tillåtas att skrämma och hota andra länder till lydnad.

Rysslands anfallskrig mot Ukraina präglas av strafflöshet avseende brott begångna i samband med kriget. Förövare av krigsbrott måste ställas inför rätta. För Centerpartiet är det självklart att EU ska stödja de ukrainska myndigheterna och den internationella brottmålsdomstolen i insamlandet av bevis. Snabba åtgärder är av avgörande betydelse. Dessutom vill vi att det införs en särskild tribunal för aggressionsbrott mot Ukraina som begåtts av Rysslands och dess allierades politiska ledare och militära befälhavare.

Kriget i Ukraina har snabbat på EU:s utfasning av fossila bränslen, eftersom en stor del av den fossila energin EU använt kommit från Ryssland. Det krävs stora satsningar för att skala upp all fossilfri energiproduktion, utan att byta EU:s beroende av Ryssland mot ett beroende av Kina. I och med den snabba avvecklingen av importen av rysk energi, har hela det europeiska energisystemet fått problem med såväl tillgång som överföringskapacitet. Det europeiska elnätet behöver vara bättre ihopkopplat, och vi vill se en dubblerad budget till EU:s energisamarbete TEN-E (Trans-European Networks for Energy) för att möjliggöra den utbyggnaden. Dessutom vill vi att Ukraina fullt ut inkluderas i EU:s energiunion.

Centerpartiet vill:

• att Sverige, och EU gemensamt, ytterligare förstärker det humanitära och militära stödet till Ukraina.
  • att Ukraina, så snart som det är möjligt, blir medlem i EU.
  • införa en särskild internationell tribunal för aggressionsbrott mot Ukraina.

Ett växande EU

I dagens nya geopolitiska verklighet har EU:s förmåga att vara en stabiliserande och demokratiserande kraft i vårt närområde blivit viktigare än någonsin. Det är allt tydligare att länder som Ryssland och Kina inte längre håller på att demokratiseras, utan har utvecklats till helt andra system som konkurrerar om inflytande med EU och västvärlden.

Ett viktigt steg för EU att bemöta den här utvecklingen är genom förhandlingar med de länder som idag är kandidater till att bli medlemmar i EU, inte minst Ukraina. Centerpartiet ser positivt på en utvidgning av EU. Ukraina hör hemma i EU. Det är viktigt att dessa länder känner att dörren till EU står öppen och att de får hjälp och stöd att uppfylla kraven för ett EU-medlemskap. Annars är risken stor att Ryssland och Kina ser sin chans att kliva in.

Samtidigt är det helt avgörande att kandidatländerna uppfyller kraven för ett EU-medlemskap. Det handlar bland annat om kravet på en stabil demokrati och en fungerande rättsstat. Ett antal säkerhetsklausuler för rättsstat, demokrati och den inre marknaden bör också tillämpas. Detta för att säkerställa att stegen i 20 anslutningsprocessen inte avslutas när ett nytt land blir medlem, utan att landets utveckling inom dessa områden fortsätter att bevakas.

Ett EU som växer till att inkludera fler länder österut är en investering i fred och säkerhet, inte bara för de nya medlemmarna, utan för hela unionen. Det gäller inte minst Sverige, på grund av vår geografiska närhet till Ryssland. Tillsammans är vi starka.

Centerpartiet vill:

• att EU på sikt ska utvidgas till att inkludera fler länder, förutsatt att dessa uppfyller kraven för EU-medlemskap.
  • att säkerhetsklausuler för rättsstat, demokrati och den inre marknaden tillämpas för nya medlemmar, så att stegen i anslutningsprocessen inte avslutas när ett nytt land blir medlem.

Ett EU som tar gemensamt ansvar för människor på flykt

Mer än 110 miljoner människor befinner sig på flykt runt om i världen, fler än någonsin förr. Just nu pågår dessutom ett krig i vårt närområde, i Ukraina. Centerpartiet anser att vi i Sverige måste ta vår del av ansvaret och hjälpa människor på flykt. Det innebär att vi tillsammans med övriga EU-länder kommer överens om en migrationspolitik som bygger på ett gemensamt ansvar där alla medlemsländer tar sin del av ansvaret.

Den som flytt från krig och förtryck och söker asyl inom unionen måste få en rättssäker prövning. Idag kan en asylsökande få olika beslut beroende på vilket land hen söker asyl i. Anledningen är att medlemsländerna ibland gör olika bedömningar av säkerhetsläget i konfliktdrabbade länder. Det är varken rimligt eller rättssäkert och skapar en större risk att den asylsökande väljer att söka sig vidare till ett annat land efter eventuellt avslag. Därför bör man se över om det går att vidta ytterligare åtgärder på EU-nivå för att harmonisera bedömningarna. I detta arbete har EU:s asylbyrå en viktig roll.

Tryggheten inom EU bör även gälla människor som vill flytta till unionen, i sökandet efter skydd eller ett bättre liv. Få politikområden är så gränsöverskridande som migration, och det kräver gemensamma lösningar och europeisk solidaritet. Ingen människa ska behöva dö på Medelhavet. Kvotflyktingsystemet är ett viktigt och ordnat system för att ge de människor på flykt som är allra mest utsatta rätt till skydd i Sverige och andra EU-länder – utan att tvinga människor på farliga vägar. Tyvärr är antalet människor i behov av skydd betydligt större än EU-ländernas nuvarande mottagande. I år uppskattar UNHCR att ungefär två miljoner människor har ett särskilt stort behov av att få skydd i ett säkert land. Samtidigt har EU bara åtagit sig att ta emot 16 000 personer. Vi vill därför att det på EU-nivå tas fram en strategi för att uppmuntra och stärka incitamenten för medlemsländerna att ta emot fler kvotflyktingar. Här behöver även Sverige återigen kliva fram och ta ett större ansvar.

EU behöver intensifiera arbetet med att fler ska komma till Europa på säkra vägar och inte behöva riskera sitt liv på medelhavet. Därför vill vi att EU tar fram en strategi för sök- och räddningsinsatser på Medelhavet med utgångspunkt i att människor i första hand ska kunna få skydd genom säkra och lagliga vägar.

Kontrollen av EU:s yttre gräns måste upprätthållas. Den europeiska gräns- och kustbevakningsmyndigheten Frontex är en viktig del i detta arbete. Samtidigt är det självklart att Frontex, som en EU-myndighet, ska respektera internationell rätt. Allt annat är oacceptabelt. Det finns därför anledning att fortsätta granska myndighetens arbete och vidta åtgärder för att säkerställa att arbetet utförs på ett korrekt sätt. Genom att anställa mänskliga rättighetsobservatörer har Frontex tagit ett viktigt steg i rätt riktning, men myndigheten behöver utveckla detta arbetssätt så att det genomsyrar hela verksamheten.

En annan viktig laglig väg in i EU är arbetskraftsinvandringen. En EU-gemensam talangpool för att matcha arbetskraft utanför EU med personalbehövande företag i EU är ett verktyg att motverka kompetensbrist och skapa möjlighet för fler att på ett ordnat sätt flytta till EU.

Centerpartiet vill:

• att EU:s asylbyrå får i uppdrag att se över hur medlemsländernas bedömning av säkerhetsläget i konfliktdrabbade länder ska bli mer likvärdig för att säkerställa att asylsökande får samma asylbeslut oavsett i vilket land hen söker asyl.
  • att det tas fram en EU-gemensam strategi för att uppmuntra och stärka incitamenten för medlemsländerna att ta emot fler kvotflyktingar.
  • att EU tar fram en strategi för sök- och räddningsinsatser på Medelhavet med utgångspunkt i att människor i första hand ska kunna få skydd genom säkra och lagliga vägar.

Bli medlem i Centerpartiet