Fler invånare och skattebetalare

Vi vill ge fler möjlighet att bo och leva i Vingåkersbygden!

Utmaningarna för en liten kommun längst ut på hörnet i Sörmlands län är många. Inte minst handlar det om att skapa långsiktiga förutsättningar för fortsatt bra skola, vård och omsorg men också att annan offentlig och kommersiell service.

Självklart behöver vi samverka med andra kommuner inom områden som gynnar invånarna i Vingåkersbygden. Men en av kommunens viktigaste uppgifter är att jobba för att få fler invånare och skattebetalare i vår egen kommun. Det är särskilt viktigt när vi i befolkningen blir allt äldre men också när nya barnfamiljer upptäcker Vingåkersbygden som boendeort vilket innebär att efterfrågan på kommunens tjänster ökar.

Vi har goda förutsättningar

Under mandatperioden har bland annat skolresultaten förbättrats, vi satsar på nya fräscha lokaler för framtiden och många nya bostäder och tomter i attraktiva lägen är på gång.

10 000 invånare till 2032

Men, vi kan inte slå oss till ro än! Centerpartiet vill att Vingåkers kommun ska ha minst 10 000 invånare senast år 2032.

Vi vill bland annat fortsätta satsningarna i Sveriges smartaste landsbygd med

• nya detaljplaner,
  • reformera de föråldrade och stelbenta strandskyddsreglerna,
  • stödja satsningar på fler bostadsrätter och marknära boenden även utanför centrala Vingåker,
  • införa ett stöd till våra bygdeorganisationer som vill driva projekt för fler fastboende,
  • ta tillbaka möjligheten för vuxna att utveckla och utbilda sig på hemmaplan och
  • bygga ett sportcentrum.

Centerpartiet vill också:

• Ge kommunerna möjlighet att peka ut områden där bygglov inte längre ska krävas. I normalfallet ersätts kravet på bygglov med anmälningsplikt.
  • Att en utredning föreslår fler åtgärder som kan genomföras också utan krav på anmälan.
  • Sänka avgiften för avstyckning kraftigt för fastigheter som understiger ett visst värde, vilket skulle underlätta för fler hus att byggas och värden att realiseras.

Vi vill att nästa regering genomför flera reformer inom de första 100 dagarna:

1. Ett reformerat strandskydd till 2023.
  2. Inför gårdsförsäljning av alkohol till 2023.
  3. En kraftig förbättring av landsbygdens vägar.
  4. Storsatsa på mobiltäckning och bredbandsutbyggnad.
  5. Stärk polisnärvaron i hela landet.
  6. Tillsätt en ny jaktlagsutredning och påbörja inrättandet av en ny viltmyndighet.
  7. Stärk svensk matproduktion.
  8. Låt kommunerna peka ut områden där bygglov inte ska krävas och sänk avgiften på avstyckning för fastigheter under ett visst värde.

Läs mer om hur vi får fart på byggandet på landsbygden!

Bli medlem i Centerpartiet