Emma och Abir skänker 2 miljoner till Ukraina

De kvarvarande pengarna av Centerpartiets så kallade kontorspengar kommer att skänkas till Ukraina. Alla måste hjälpa Ukraina vinna kriget och utöver allt politiskt arbete som Centerpartiet självklart fortsätter med, så görs nu en stor donation från våra Europaparlamentariker.

– Vi har rätt så mycket pengar kvar. Därför är det självklart för oss att de ska doneras så att de kan hjälpa Ukraina, som just nu också försvarar EU:s frihet, säger Emma Wiesner och Abir Al-Sahlani.

De så kallade kontorspengarna är till för att täcka kostnaderna för att driva ett kontor i Europaparlamentet, men det ställs inga krav på parlamentarikerna om att redovisa vad de gör för pengarna. Många stoppar till och med pengarna i egen ficka.

Centerpartiet för en öppen redovisning för hur pengarna används och har en större summa kvar efter mandatperioden. Alternativet finns att betala tillbaka pengarna till Europaparlamentets administration, men i stället har Emma Wiesner och Abir Al-Sahlani valt att donera pengarna till Ukraina. Det handlar om omkring två miljoner kronor.

– Ryssland ska ut ur Ukraina. Vi måste visa att vi står upp för freden och friheten i Europa. Det finns inte tillräckligt med ord att beskriva hur viktigt det är att Ukraina vinner kriget, säger Emma Wiesner

– När jag var i Ukraina för några veckor såg jag modet som det ukrainska folket nu försvarar hela Europa med. Därför måste vi göra allt vi kan för att hjälpa till, säger Abir Al-Sahlani.

I SVT berättar Emma Wiesner om beslutet.