karlskrona ska vara en äldrevänlig kommun!

Vi ser en utveckling framöver med allt fler äldre i Karlskrona. Det här behöver vi ta hänsyn till och planera för. När vi träffar kommuninvånare runt om i vår kommun lyfter många fram att man vill kunna bo kvar på sin hemort även på äldre dagar. Man vill kunna bo kvar där man känner sig hemma och trygg och där man kan behålla sitt sociala nätverk.

Centerpartiet vill att Karlskrona ska vara en äldrevänlig kommun där behoven av att bo bra på äldre dagar ska tillgodoses. Det ska vara nära till vård, omsorg, service och möjlighet till social gemenskap. Trygghetsboende är en boendeform som fångar upp dessa delar. I ett trygghetsboende bor man i egen lägenhet men med tillgång till gemenskapslokaler för måltider, samvaro, hobby och rekreation. Det brukar också finnas tillgång till personal på fasta tider. Trygghetsboende är ett alternativ för den som är för pigg för ett omsorgsboende men där man ändå önskar en ökad social trygghet.

Vi ser våra serviceorter som bra platser för trygghetsboende. Snart kommer det nya detaljplaneförslaget för Kyrkskolans tomt i Jämjö ut för samråd. Centerpartiet anser att detta är en utmärkt plats att bygga trygghetsbostäder på. Även för centrala Rödeby, Nättraby Centrum och Torstäva pågår det just nu planarbete och vi i Centerpartiet anser att det ska ges plats för trygghetsbostäder även här.

Centerpartiet driver också på för byggande till alla åldrar, med särskilt fokus på hyreslägenheter, i hela kommunen. Det handlar om orter som Torhamn, Fridlevstad, Holmsjö, Sturkö, Hasslö, Fågelmara m.fl. När de äldre kan lämna sina villor för ett mer anpassat boende blir det plats för barnfamiljer att flytta in i stället. På så sätt lägger vi grunden för ökad livskvalitet och en levande landsbygd.