Tanka svenskt

Regeringen med stöd av SD har aviserat att de kommer sänka reduktionsplikten från dagens 30 procent ned till 6 procent. Detta hävdar regeringen kommer sänka priset vid pump med 5:50 kronor. Det dröjde dock inte länge förrän transportföretagen, drivmedelsföretagen och till och med statsministern själv ifrågasatte politiken. Förslaget går helt enkelt inte ihop. För dig som kör på bensin handlar det om några ören i sänkning och för dig som kör på diesel om några fåtal kronor. För klimatet handlar det om 4 miljoner ton ökade utsläpp varje år och en ökning med 4 miljoner liter fossil diesel om dagen. Det regeringen åstadkommer är att på ett bräde missa Sveriges klimatmål och öka utsläppen.

Centerpartiet visar på att en annan väg är möjlig. Det behöver inte finnas en motsättning mellan att klara klimatmålen och se till att de som behöver bilen har råd att tanka. Med Centerpartiets förslag har alla råd att tanka svenskt grönt biobränsle. Centerpartiets paket ”Tanka svenskt” består av flera skarpa förslag som är bra för klimatet, för landsbygden och för Sverige.

Förslaget går ut på:

- att sänka momsen för biobränsle (1 kr/l lägre pris)

- att sänka avgifter och skatter kopplade till reduktionsplikten (2 kr/l lägre pris)

- att öka den svenska produktionen av biodrivmedel (1 kr/l lägre pris)

Med Tanka svenskt! kan vi sänka priset med fyra kronor per liter vid pump.

Det finns idag en jättestor potential för svenska biodrivmedel som sänker både priset och utsläppen. De nya förslagen säkerställer att biobränslet inte bara blir lösningen för att klara klimatet, utan också lösningen för att få ner priset. Samtidigt skapas nya jobb på landsbygden och det gör oss mindre beroende av olja från Ryssland m.fl. diskutabla stater. Tanka svenskt är en viktig del i folkrörelsen för klimatet, där det blir enklare att ställa om oavsett plånbok och bostadsort.

Magnus Larsson (C)

Distriktsordförande