Vårdnära service på frammarsch - ger en bättre vård!

Vårdnära service är en nyckel för att frigöra tid så att vårdpersonalen kan ägna sig åt att vårda, medan utbildad servicepersonal tar hand om den service som omgärdar vården, som till exempel kosthantering och städning. Tidigare beslut om att breddinföra vårdnära service inom Region Dalarna är nu på god väg att förverkligas.

- Detta skapar nya arbetstillfällen i länet och på nationell nivå kan vi se att flera servicemedarbetare på sikt även går vidare och utbildar sig till ett vårdyrke, vilket är väldigt bra då det på sikt kommer att bli en större brist på dessa yrken än vad vi har redan idag, säger Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Sofia Jarl (C).

Vårdnära service innebär att lokalvård, måltidshantering, tvätt och patienttransporter hanteras under samma paraply och att servicelösningarna samordnas enligt vårdens servicebehov utan att vårdpersonal behöver ägna sig åt dessa uppgifter. Detta skapar nya arbetstillfällen i länet och eftersom servicemedarbetarna får en gedigen utbildning internt kan man även se detta som bra förstajobb. I nuläget är Vårdnära service infört på 64 procent av vårdavdelningarna och införandet fortskrider enligt plan med målet att Vårdnära service ska finnas på samtliga avdelningar under 2022.

Genom att bygga upp processerna enligt modellen RAK -Rätt Använd Kompetens - används kompetensen rätt och såväl vård- som serviceyrkenas status blir högre, patientsäkerheten förbättras med till exempel lägre andel vårdrelaterade infektioner och upplevelsen av sjukhusbesöket blir bättre för patienter och anhöriga.

- Med denna typ av utvecklad arbetsfördelning vill vi uppnå mer tid och bättre kvalitet för patienten, en stärkt teamkänsla mellan alla professioner, en mer stimulerande och hållbar arbetsmiljö och på sikt en ekonomi i balans, avslutar Sofia Jarl (C).