Ny metod för integration - framgång i Kungsbacka

Studenten Ahmed Raji berättar för Fredrik Hansson och Johanna Jönsson om arbetet med de nya lägenheterna på Tölö Ängar i Kungsbacka.

- Nu uppmanar jag mina politiska kommunkollegor att införa Kungsbackas modell Lärande bygg i sina kommuner runt om i landet, säger Johanna Jönsson som är Centerpartiets talesperson i migrationsfrågor och riksdagsledamot.

Hon har tillsammans med företrädare för Centerpartiet i Kungsbacka och Halland besökt den kombinerade utbildnings- och arbetsplatsen hos Erlandsson Bygg och Eksta i Kungsbacka.

I dag tar det alldeles för lång tid för nyanlända att få jobb. Kungsbacka kommun har därför i samarbete med Erlandsson Bygg och det kommunala bostadsbolaget hittat en ny framgångsrik modell för integration.

- Lärande bygg handlar om snabb integration på riktigt. Nyanlända ungdomar som går byggprogrammet på Aranäsgymnasiet får bygga nya lägenheter och lära sig språket och yrket på samma gång. Efter bara 1,5 år är de redo att börja jobba, berättar Fredrik Hansson som är centerpartistiskt kommunalråd i Kungsbacka kommun

Eleverna går 2 dagar i skolan och jobbar resten av veckan.

- Vi behöver en ny migrationspolitik. Det är precis så här Centerpartiet vill att det ska fungera med jobb och språkstudier från dag 1, säger Mari-Louise Wernersson som är kommunråd i Falkenberg, ledamot i partistyrelsen och riksdagskandidat.

Harald Lagerstedt som också kandiderar till riksdagen håller med.

- Det här är ett utmärkt exempel på snabbspår in i en bransch som skriker efter arbetskraft, många är vinnare på detta inte minst samhället, säger han.

Mostafa Faek, Sara Frölander, Markus Brink, Ahmed Raji, Mari-Louise Wernersson, Johanna Jönsson, Fredrik Hansson, Annika Hedman, Harald Lagerstedt och Mattias Larsson på studiebesök i Kungsbacka med Centerpartiet.

Mostafa Faek, student, Sara Frölander, entreprenadchef, Markus Brink, VD Erlandsson Bygg, Ahmed Raji, student, Mari-Louise Wernersson, riksdagskandidat, Johanna Jönsson, riksdagsledamot, Fredrik Hansson, kommunalråd i Kungsbacka, Annika Hedman, ledamot i Kungsbackas nämnd för gymnasium & arbetsmarknad, Harald Lagerstedt, riksdagskandidat och Mattias Larsson, platschef Erlandsson Bygg framför de nya passivhusen som Mostafa och Ahmed varit med och byggt.