För varje barns bästa

Barnen är vår framtid, det viktigaste vi har. För att skapa ett gott samhälle där alla får möjlighet att växa måste vi börja med barnen.

Centerpartiet vill:

• Införa vårdval BUP. Många barn väntar på utredning och behandling. För barnen och för familjernas skull är det viktigt att ta krafttag. Vi vill öppna upp för privata aktörer att bedriva barn- och ungdomspsykiatri. Som region lyckas vi inte bygga den kapacitet som krävs för att utreda och behandla de barn som behöver. Genom att erbjuda vårdval i länet ökar tillgången till utredning och behandling på plats, nära barnen.
  • Stärka barn- och ungdomshälsan. Barn- och ungdomshälsan ska utgöra en än mer tydlig väg in för barn och unga som inte mår bra. Därför ska resurserna till Barn- och ungdomshälsan öka succesivt under mandatperioden, så att verksamheten kan byggas ut och stärkas.
  • Ungdomsmottagningar i hela länet. Alla unga ska kunna vända sig till en ungdomsmottagning. Unga i Kalmar län ska erbjudas tillgång till ungdomsmottagning, var de än bor. Detta kräver att vi satsar på både digitala och mobila lösningar och flexibilitet från både regionen och kommunerna.
  • Anställ hälsocoacher i mödravården. Resurserna till mödravården ska öka så att tre hälsocoacher kan anställas. Då får vi friskare familjer och mindre belastade barnmorskor. Hälsocoacher på prov har lett till att 70 procent av familjerna som haft samtal har fått förbättrade levnadsvanor och 97 procent av barnmorskorna i mödravården har blivit avlastade.
  • Anpassa vården till barnen. Vården ska barnanpassas med särskild hänsyn till barns, ungas och familjers behov gällande lokaler, bemanning, rutiner och information. Barnskyddsteamen i regionen ska stärkas. I dessa samlas kunskap och kompetens om barn. Barnskyddsteam är en viktig del i det arbete som måste ske gemensamt mellan hälso- och sjukvård, skola och socialtjänst för att tidigt upptäcka barn som far illa.
  • Öka barns tillgång till kultur och föreningsliv. Ett brett kulturliv utgör en grund för ett aktivt samhällsdeltagande och demokrati. Alla barn och unga ska möta regionens kulturinstitutioner under skoltiden.
  • Öka barns och ungas delaktighet i beslut som berör dem. Arbetet att ta in barn och ungas synpunkter måste bli systematiskt och ska påverka utvecklingen av regionens verksamhet.

Varje år föds närmare 2 500 barn i Kalmar län. De är vår framtid, det viktigaste vi har. För att skapa ett gott samhälle där alla får möjlighet att växa måste vi börja med barnen. Vi ska ge dem de allra bästa förutsättningar till en trygg uppväxt och goda levnadsvillkor. Centerpartiet har tagit fram ett barnpaket med flera olika insatser för barns bästa.

Håller du med? Bli medlem i Centerpartiet!

Vill du veta mer om vår politik?
Ladda ner hela vårt barnpaket som en pdf , 1.1 MB.

Bli medlem i Centerpartiet