De gröna näringarna i Kalmar län

En viktig del av dagens och morgondagens arbetsmarknad finns på landsbygden, speciellt inom regionens livsmedelssektor. Region Kalmar län har en stor potential, tack vare de goda odlingsbetingelserna kombinerat med regionens mjölk- och köttproduktion. Det finns hög kompetens, stor erfarenhet och hög kvalité inom vår primärproduktion och i förädlingsföretagen.

Centerpartiet vill:

• Att regionens olika utbildningsaktörer samverkar runt hela sektorns kompetensförsörjning
  • Att det vid upphandling av livsmedel ställs krav på motsvarande svenska djurskyddsregler, miljökrav etc. Andelen närproducerade livsmedel som används i regionens verksamhet ska öka
  • Öka insatser för utvecklad förädling av livsmedel och produktion
  • Utveckla utbildningsmöjligheter inom mat och livsmedel tillsammans med regionens gymnasier, fölkhögskolor och Linnéuniversitetet
  • Utveckla livsmedelssektorn i regionen och tillvarata dess möjligheter att bidra till klimatomställningen bland annat genom stöd till utökad biogasproduktion
  • Tillvarata skogens positiva klimateffekter och kraftfullt öka byggnationen med träprodukter vid byggnationer och ombyggnationer av regionägda fastigheter
  • Att regionen i samarbete med näringarna aktivt ska arbeta för att stärka förutsättningarna för de gröna näringarna i Kalmar län
  • Fortsätta bidra till utvecklingen av konceptet ”Matens hus” som lanserats under mandatperioden

Region Kalmar län är tillsammans med de övriga Smålandslänen Sveriges främsta skogsregion när det gäller omsättning, förädlingsvärde och sysselsättning. Skogen är viktig för både vår region och Sverige. Närmare 70 procent av regionens landyta täcks av skog, tillväxten är hög och vi har områden med helt unika naturmiljöer. Centerpartiet anser att ägande, ansvar och befogenheter går hand i hand. Det man äger förvaltar och vårdar man också till kommande generationer. För Centerpartiet är äganderätten en grundmurad rättighet. Därför anser vi att den svenska skogen även fortsatt bör vårdas och brukas enligt principen frihet under ansvar.

Det finns idag en stor brist på kompetent personal och brist på relevanta utbildningar inom de gröna näringarna och inom förädlingsföretagen. De utbildningar och aktörer som finns i sektorn i regionen bör få bättre kontakt med varandra och utveckla samverkan.

Regionen tillsammans med Linnéuniversitetet borde kunna initiera utvecklad forskning fokuserad på hela kedjan men också inför näringens utveckling mot ett mer resurseffektivt produktionssätt. De gröna näringarna är också förutsättning för utvecklingen mot ett fossilbränslefritt transportsystem.

Håller du med? Rösta på Centerpartiet i september!

Vill du veta mer om vår politik?
Ladda ner hela vår regionala agenda som en pdf , 3.8 MB.

Bli medlem i Centerpartiet