Ett företagsklimat för näringslivets bästa

Allt företagande bygger på kraften, energin och entusiasmen hos människorna som driver företaget. Grunden för vårt näringslivsarbete är att vi tar vara på och uppmuntrar den kraften. Samhällets främsta uppgift i sammanhanget är att stödja och underlätta för företagarna. Inte att kväva dem med onödiga regler och hämmande byråkrati. Vi vet att de bästa idéerna kommer från företagarna själva och inte från vackra policydokument och handlingsplaner. Vi vet att företagare är eldsjälar och vi får aldrig släcka en eldsjäl.

Centerpartiet vill:

• Minska regelkrånglet. Det ska vara lätt att göra rätt
  • Tillåta gårdsförsäljning av öl och vin
  • Utveckla Kalmar län som besöksmål
  • Införa ett föratagarlyft för att utveckla kvinnors möjlighet att driva företag
  • Förbättra industrins förutsättningar genom satsningar på infrastruktur, elför-sörjning och förbättrad matchning och kompetensförsörjning
  • Öka konkurenskraften i jordbruket och öka förädlingen av livsmedel från länet

Samhällets uppgift är att ge företagarna goda förutsättningar för att utveckla sina företag
och idéer. Vi måste bidra med långsiktiga regler som går att lita på. Inte ge oss hän åt politiska nycker och populistiska infall. Vi måste säkerställa att regelverken är rimliga och företagen inte hämmas av enorma administrativa bördor. Det är också samhällets uppgift att säkerställa tryggheten. Många företag lider idag av stölder och skadegörelse. Ibland går det så långt som till hot och hat inom vissa branscher. Det är naturligtvis fullständigt oacceptabelt och i grunden ett misslyckande för samhället. Det är också samhällets ansvar att det finns en tillfredställande infrastruktur och god kompetensförsörjning.

Näringslivet i Kalmar län är mångfacetterat med framgångsrika företag inom många olika branscher. Centerpartiet har sina rötter inom de gröna näringarna. Vi kommer aldrig att glömma vår historia och vi kommer aldrig att sluta tro på framtiden för skogs- och lantbruket. Näringarna har stor ekonomisk betydelse för vår region men bidrar också till vårt unika landskap som är grunden för länets attraktivitet. Besöksnäringen är en annan av länets betydelsefulla näringar med stor utvecklingspotential. Vi är redan landets fjärde största besöksregion men vi kan utvecklas mer. Vi måste framför allt förlänga vår turistsäsong så att vi blir en plats som människor längtar till året runt. Vi vill därför till exempel utveckla länet som matregion. I sammanhanget får vi inte heller glömma länets framgångsrika process- och tillverkningsindustri. Den är ryggraden för länets välfärd och har med rätt förutsättningar alla möjligheter att öka sin konkurrenskraft.

Företagandet är tyvärr ett av de områden där vårt samhälle ännu är långt ifrån jämställt. Bara ungefär en fjärdedel av alla företag drivs av kvinnor. Här finns en enorm utvecklingspotential genom att vi bättre tar vara på den drivkraft som finns hos många kvinnor. Traditionellt manliga yrken är i högre grad privatiserade än kvinnliga. I grunden bygger detta på en gammaldags kvinnosyn där vi har förtroende för att män kan bygga ett vårdboende men kvinnor kan inte ansvara för att driva det. Tyvärr hotas många kvinnodrivna företag idag genom att det finns politiska fördomar mot företag inom till exempel vård, omsorg och hushållsnära tjänster. Därför driver Centerpartiet en politik som förbättrar arbetsvillkor för kvinnor, som skapar bättre förutsättningar för kvinnors företagande och som bidrar till att främja ekonomisk jämställdhet.

Håller du med? Rösta på Centerpartiet i september!

Vill du veta mer om vår politik?
Ladda ner hela vårat valprogram som en pdf , 4.7 MB.

Bli medlem i Centerpartiet