Kultur och civilsamhälle

Kulturen kan vara rolig, överraskande och sorglig. Den kan väcka känslor och tankar som vi kanske inte haft förut. För oss är det viktigt att kulturen ska vara tillgänglig för alla och att alla ska få ta del av kulturen oavsett var i länet man bor. Kulturens alla verksamheter har ett betydande värde för regionens innevånare och är en nyckel till ett öppet samhälle. Kulturen har också en viktig funktion i folkhälsoar- betet. Kulturen ökar det fysiska, psykiska och sociala välbefinnandet vid en rad olika tillstånd. Kulturen med sin bredd och spets av ideella och professionella aktörer bidrar till människors utveckling och förståelse av sig själva, andra och samhället. Att politiken alltid ska ha en ”armslängds avstånd” när det gäller kulturens innehåll är för oss en självklarhet.

Centerpartiet vill:

• Med inspiration från Högsbypiloten utveckla det förebyggande folkhälsoarbetet i samverkan mellan regionen, kommunerna, företag och civilsamhället
  • Att Region Kalmar läns kulturliv ska göras mer tillgängligt för dig som invånare i regionen. De regionala kulturinstitutionerna har ett särskilt ansvar att sprida kulturen i hela länet samt att stödja lokala aktörer
  • Att oavsett om du är barn, ungdom eller vuxen ska du ha möjlighet att ta del av kultur och få uttrycka din kreativitet
  • Att regionen ska stödja föreningslivet, studieförbunden och biblioteken i deras verksamhet
  • Att regionen, i samverkan med studieförbunden i regionen, ska arbeta med riktade insatser tillinvånare som är särskilt drabbade av ohälsa
  • Att idrottens och kulturens betydelse för folkhälsan uppmärksammas
  • Att hantverk i olika former uppmärksammas. Vårt rika kulturarv ska värnas och synliggöras
  • Att digitala möjligheter till spridning av arrangemang används i större utsträckning, också för attminska ojämlikheten av kulturutbud mellan olika orter
  • Att regionens barn och ungdomar regelbundet, oavsett vilken skola de går i, ska få möta regionens kulturinstitutioner under skoltiden
  • Att kultur på recept ska erbjudas i hela regionen i samverkan med kommuner och föreningar
  • Att fysisk aktivitet på recept ska erbjudas i hela regionen i samverkan med föreningar

Civilsamhället har en viktig funktion för länets att- raktivitet och våra medborgares välbefinnande. Civilsamhället erbjuder en gemenskap som ofta skapar ett sammanhang för människor och därmed främjar psykisk hälsa. Vårt rika föreningsliv i länet erbjuder en stor bredd på aktiviteter, allt ifrån gemenskap och kunskapsbyggande till idrottsrörelsens stimulans till rörelse och mycket mer. Allt detta bidrar till en bättre folkhälsa som bidrar till att bryta dåliga levnadsvanor som är problematiska för den enskilde och som belastar vården.

Håller du med? Rösta på Centerpartiet i september!

Vill du veta mer om vår politik?
Ladda ner hela vår regionala agenda som en pdf , 3.8 MB.

Bli medlem i Centerpartiet