En politik för landsbygdens bästa

Kärnan i Centerpartiets politik är att hela landet ska leva och utvecklas – var du än beslutar dig att bo och verka ska det finnas goda möjligheter och villkor för detta. För Kalmar län är detta extra viktigt eftersom de gröna näringarna är starka liksom att länet är en av Sveriges mest besökta regioner. Förutsättningarna är också olika beroende på var du befinner dig och det är viktigt med lokal och regional anpassning av lagar och regelverk. De senaste åren har vi också sett ett ökat intresse för att flytta till landsbygden. Därför krävs en väl utbyggd bredbandsinfrastruktur, likväl som en transportinfrastruktur med både säkra vägar och goda tåg- och flygförbindelser. Vi behöver förenklade strandskyddsregler som gör det möjligt att bygga i attraktiva lägen på landsbygden och i de mindre orterna. Företag ska också kunna ha lätt att anställa och kunna rekrytera behövlig kompetens från trakten eller utomlands – landsbygdens företag får inte tappa konkurrenskraft.

Centerpartiet vill:

• Att det ska finnas en komersiell service
  • Satsa på ett fungerande höghastighetsbredband
  • Skapa säkra och robusta vägar
  • Ha en fungerande kollektivtrafik
  • Stärka föreningslivet
  • Främja utbyggnaden av laddinfrastruktur även på landsbygden
  • Ha ett strandskydd som möjliggör byggande på landsbygden
  • Öka servicen genom ny teknik
  • Stärka landsbygdens infrastruktur genom stöd till vägelysning och enskildavägar

För att göra boende, turism och företagande möjligt krävs en god service. En välfylld butik, en mack eller en laddstolpe är förutsättningar för att kunna bo eller besöka en plats. Ett besök som i sin tur skapar jobb och tillväxt på landsbygden. Statens närvaro måste vara likvärdig i hela landet, exempelvis måste Arbetsförmedling, Försäkringskassa, Skatteverk och Polis finnas inom rimligt avstånd.

Det är ofta föreningslivet som gör en bygd levande. Föreningar ser till att det finns kultur i bygdegårdar och aktiviteter för barn och unga. Föreningslivet fyller inte minst en viktig social funktion och i många fall tar de även ett viktigt samhällsansvar.

Håller du med? Rösta på Centerpartiet i september!

Vill du veta mer om vår politik?
Ladda ner hela vårat valprogram som en pdf , 4.7 MB.

Bli medlem i Centerpartiet