Nära vård och omsorg för medborgarnas bästa

Kalmar län präglas som många andra landsbygdslän av en åldrande befolkning. Det i kombination med allt större svårigheter med kompetensförsörjning inom vård och omsorg gör att vi måste arbeta på andra sätt än vad vi gjort hittills. Nära Vård innebär att hitta sätt att arbeta närmre invånarna och mer förebyggande. Det går ut på att sätta brukaren i centrum i stället för organisationen. Satsningar på omställningen till nära vård har redan påbörjats i Kalmar Län.

Vi måste alltid utgå ifrån patienten/brukarens egna förutsättningar och behov samt arbeta med proaktiva insatser.

Centerpartiet vill:

• Satsa på utvecklingen av egenvård
  • Utveckla e-tjänster och digitala vårdmöten inom sjukvården
  • Stärka kraven på samverkan mellan kommuner och regioner med individen i centrum. Civilsamhället bör kopplas in där det passar
  • Satsa på kompetensförsörjningen, karriärstjänster för sjuksköterskor och undersköterskor och införa en kompetensutvecklingsgaranti
  • Införa chefsutbildningar för bättre arbetsmiljö
  • Skärpt fokus på jämställd vård och öka kunskapen om kvinnosjukdomar
  • Stärka arbetet med tidiga individuella insatser i skolan
  • Genomföra förebyggande insatser från socialtjänst utan behovsbedömning
  • Satsa på Barn- och ungdomspsykiatri för att korta köer och utredningstider
  • Erbjuda digitala vårdmöten och digitala behandlingsalternativ inom psykiatrinoch här inkludera äldre som målgrupp
  • Satsa på att utbilda fler som kan erbjuda psykiatrisk hjälp och kontinuerligtstärka kompetensen inom alla områden - karriärvägar - löner

Psykisk ohälsa ökar i samhället. Fler människor lider av ångest, oro eller andra psykiska besvär. Det har inneburit en större efterfrågan på och ett ökat behov av särskild kompetens för att hjälpa de drabbade. Centerpartiet vill ge alla i Kalmar län den hjälp de behöver. Ska vi lyckas med det krävs en stor insats för att rekrytera mer personal, skapa digitala lösningar och öka flexibiliteten. Med nya och innovativa lösningar kommer fler kunna få hjälp snabbare. Detta gäller särskilt för barn och unga och deras familjer.

Den psykiska ohälsan ökar och särskilt bland unga flickor. Två tredjedelar av 15 åriga flickor uppger psykiska och somatiska besvär. Bland äldre, 77 år och uppåt uppger en tredjedel av kvinnorna och en femtedel av männen att de upplever ångest.

Självmord är idag den vanligaste dödsorsaken bland unga personer 15-24 år. Varje år är det cirka 1 500 personer som inte ser någon annan utväg än att ta sitt liv.

Håller du med? Rösta på Centerpartiet i september!

Vill du veta mer om vår politik?
Ladda ner hela vårat valprogram som en pdf , 4.7 MB.

Bli medlem i Centerpartiet