web stats

Medlemsaktivitet på Toftahultgård

Mikael Andersson och Eskil Erlandsoon

Söndagen den 21 augusti anordnande Tingsrydskretsen och Almundsryd- Urshults centeravdelning en medlemsaktivitet med besök på Toftahult gård.

Christina Morley

På Tuftahult gård bedriver sedan tio år tillbaka Christina Morley sitt företag med bed & breakfast, stugförmedling och lantgårdscamping. Toftahult Gård är även ett småskaligt lantbruk med får och lammuppfödning. I Christinas gårdsbutik kan man fika och köpa ekologisk lammkött och skinn från lammen och fåren på gården.

På vårt besök fick vi möjlighet att lyssna till Christina när hon berättade om sin verksamhet på Toftahult gård. Vi fick även möjlighet att kalasa på hennes mycket goda ”Traditionella Afternoon Cream Tea”. Christina har spenderat en stor del av sitt liv i England och vill behålla den traditionella eftermiddagsfikan med Cream Tea (te, engelska scones) trots att hon har återvänt till hemorten i Småland.

Som gäst på denna medlemsaktivitet hade vi även vår riksdagsledamot, och Sveriges förre landsbygdsminister, Eskil Erlandsson.

Eskil Erlandsson

Att just Eskil Erlandsson deltog på vår medlemsaktivitet passade utmärkt då verksamheten på Toftahult Gård är ett ypperligt exempel på verksamhet som Eskil just ville arbeta fram med sitt projekt ”Matlandet Sverige” som han drev hårt under sin ministertid.

Eskil höll ett som vanligt mycket intressant och givande anförande. Ett anförande som handlade om allt från landsbygdens förutsättningar och de svårigheter vi här lokalt står inför till frågor rörande världspolitik och oroligheterna i mellanöstern.

I detta tog Eskil bland annat upp problematiken med den kilometerskatt som regeringen planerar att straffa landsbygden med. Eskil pratade även om sitt arbetet i EU-nämnden och om behovet att verkligen få EU att arbeta med de grundfrågor som är grunden för EU, dvs trygghet och säkerhet för medborgarna i Europa.

Besök gärna Toftahult Gårds hemsida: www.toftahult.com