web stats

Centerpartiet vill inte sälja Korrö

På kommunstyrelsens senaste sammanträde röstade samtliga partier förutom Centerpartiet för en försäljning av Korrö. Centerpartiet vill nämligen inte att Korrö ska säljas.

Centerpartiet vill att Korrö ska fortsätta vara i kommunal ägo så att vi säkrar att framtida generationer kan ta del av denna underbara pärla. Därför röstade Centerpartiet nej till förslaget om försäljning av Korrö på kommunstyrelsen. Centerpartiets vilja är att det tidigare inriktningsbeslutet ska genomföras vilket innebär att Korrö blir kvar i kommunens ägo.

Korrö är en fantastisk destination i vårt län och det är vida känt för både mat, kultur och natur. Det behövs en lösning för Korrö som kombinerar ett kommunalt ägande med en arrendator som ser helheten och kan genomföra sin företagsamhet med goda förutsättningar.

Korrö är en kulturmiljö med ett stort kulturellt värde som ska samsas med kommersiellt företagande. En miljö som ska användas och vårdas med försiktighet så att våra barn och barnbarn ska få uppleva och vistas i denna fantastiska kulturmiljö.

Att nu i en pandemi där vi vet att restaurangbransch, övernattning och fester är näst intill helt bortraderade i allas vardag som helg. Hur kan man i en sådan pandemi inte ge tidsfrist? Finns det risk att hela området blir K-märkt om inte det finns en detaljplan?

Centerpartiet yrkande i kommunstyrelsen var enligt följande:

1. Att genomföra inriktningsbeslutet som godkändes i KF 2019-11-11 §200
  2. Att fastighetsbildningen genomförs
  3. Att detaljplan för området skapas
  4. Att en avtalsförlängning med nuvarande arrendator sker till 2022-03-31

Dessvärre förlorade Centerpartiet denna omröstning om försäljning av Korrö med våra 3 röster mot övrigas 10 röster. Nu ska frågan upp för slutligt beslut i Kommunfullmäktige den 10 maj så än finns det förhoppning att vi till slut ändå kan få gehör får vår linje att behålla Korrö i kommunal ägo även för framtida generationer.

Ta gärna del av Smålandspostens artikel om kommunstyrelsens övriga partiers beslut att sälja Korrö här >>