web stats

Centerpartiet - Tingsryds kommuns egentliga oppositionsparti

Politik i Tingsryds kommun är inte som politik i övriga Sverige. Tingsryds kommun styrs idag av Socialdemokraterna och Kristdemokraterna i minoritet (sedan Vänsterpartiet just lämnade detta minoritetsstyre). Detta kan de göra tack vare att Centerpartiet ingick valteknisk samverkan med dessa partier efter att det tidigare styret tillsammans med Moderaterna brakade samman förra året. Att Centerpartiet ingick denna valtekniska samverkan gjordes för att vi ansåg det vara viktigt, allra helst under påverkan av Coronapandemin, att Tingsryds kommun inte skulle stå utan ett verksamt styre. Några andra alternativ, mer än att Centerpartiet möjligtvis skulle ingå i ett aktivt styre och därmed besätta ett antal ordförandeposter i kommunen fanns inte på den politiska kartan. Det sistnämnda alternativet var vid denna tidpunkt inte aktuellt för Centerpartiets del då Socialdemokraterna bundit upp sig för att Vänsterpartiet skulle ingå i det nya styret.

Idag finns det teoretiskt sett fem oppositionspartier i Tingsryd. Det är Centerpartiet och det är Vänsterpartiet, som i den senaste budgetförhandlingen bröt sig ur minoritetsstyret med Socialdemokraterna och Kristdemokraterna. Det är även Moderaterna, Sverigedemokraterna och Tingsrydsalternativet, även att dessa tre partier knappast bedriver någon aktiv politisk roll (allra minst de två sistnämnda).

Men vad innebär det att vara ett oppositionsparti? Frågan är viktig att diskutera då dessa sistnämnda partier lägger stor möda vid att förklara Centerpartiet som ett icke-oppositionsparti? Ska ett oppositionsparti komma med politiska förslag och väcka frågor? Ska ett oppositionsparti bedriva en aktiv roll och driva egna politiska frågor? Ska ett oppositionsparti ställa krav på styret för att förhindra att styret genomför politik som inte är förenlig med ens värderingar? Eller handlar ett oppositionspartis roll om att i kommunfullmäktige sitta still och spy galla mot andra oppositionspartier?

Centerpartiet är definitivt en aktiv part inom politiken i Tingsryds kommun. Centerpartiet lägger ständigt förslag och väcker egna frågor för att göra kommunen bättre. Centerpartiet utgör en nagel i ögat på styret då styret vet att de inte kan komma med politik som går på tvärs med vad Centerpartiet vill. Centerpartiet lägger egna budgetförslag som är förenliga med kommunallagen, vilket till exempel inte Sverigedemokraterna mäktar med eller som Tingsrydsalternativet inte ens har i åtanke att göra. Centerpartiet tar helt enkelt ansvar för Tingsryds kommun och gör detta utan att ständigt prata illa om kommunen eller utmåla kommunen som den sämsta platsen på jorden såsom vissa andra partier ser som sin absolut främsta roll. Centerpartiet är nämligen stolta över vår kommun och ser dess möjligheter i att utgöra en av Sveriges absolut bästa kommuner att leva i.

Att som parti kritisera ett annat parti för att vara ett lydparti när man inte mäktar med att lägga egna budgetförslag eller ens mäktar med att delta i parlamentariska grupper som arbetar med att skapa en effektiv politisk organisation till nästa mandatperiod är inte seriöst. Denna brist på respekt är egentligen inte värd att bemöta, men med tanke på det extrema tonläget är det ändå på sin plats.

Idag finns det egentligen endast ett seriöst oppositionsparti i Tingsryds kommun och det är Centerpartiet. Frågan är när de övriga partierna överhuvudtaget ska komma in på banan?

För Centerpartiet i Tingsryd:
Mikael Andersson (C)