Centerpartiets Julie Tran talar på europeisk liberal partikongress

Idag den 26 maj samlas Europas liberaler i Stockholm för ALDEs partikongress. EU-kommissionärer, Europaparlamentariker, liberala partiledare och ministrar, och andra liberaler finns på plats för att diskutera kommande EU-val, försvarsfrågor och gemensamma utmaningar på lokal och regional nivå.

ALDE är ett liberalt europeiskt parti och det tredje största partiet som finns representerat i Europaparlamentet, där dess ledamöter ingår i gruppen Renew Europe. ALDEs partikongress 2023 äger rum i Stockholm den 26-28 maj.

På en session med lokala och regionala representanter på lördagen kommer östgöten och centerpartiets gruppledare Julie Tran vara där och inledningstala och hälsa deltagarna välkomna.

- Det är kul och ärofyllt att få hälsa lokala och regionala europeiska företrädare välkomna till Sverige. Liberala värderingar såsom frihet och mänskliga rättigheter behövs mer än någonsin. Kriget i Ukraina visar att man inte kan ta frihet eller mänskliga rättigheter för givet. Utöver det kommer vi även prata om gemensamma utmaningar såsom kompetensförsörjning, klimatomställning eller beredskapsfrågor, säger Julie Tran (C), gruppledare för Centerpartiet i Region Östergötland.

Huvudtalarna under sessionen är följande personer:

• Jasna Gabric, First Vice-President Renew Europe, Mayor of Trbovlje (Slovenia) 2014-2022
  • Michiel Rijsberman, Second Vice-President Renew Europe, Regional Minister of Flevoland Province (Netherlands)
  • Kate Feeney, Third Vice-President Renew Europe, Chair of the Economic Development Committee of Dún-Laoghaire Rathdown County (Ireland)
  • Dovydas Kaminskas, Mayor of Taurage (Lithuania)