Joakim Magnusson

Personbild

Namn: Joakim Magnusson
Familj: Fru, dotter, två katter och övriga djur i minifarmen
Bor:
Utanför Björsäter i Åtvidabergs Kommun
Uppvuxen: Totebo i Västerviks Kommun

Vad har du för intressen och sysselsättning utanför politiken?

Till yrket är jag ingenjör i anläggningsbranschen i ett större företag. Familjen, djuren, trädgården och huset är min huvudsakliga sysselsättning utanför förtroendeuppdraget och jobbet. Att bara vara hemma, mitt i naturen, är kvalitetstid för mig. För att nämna något övrigt intresse som engagerar så gillar jag att följa travsporten. Drömmen om att deläga en travhäst finns.

Vad har du för mål och visioner för Centerpartiet i Östergötland?

Att vi skall bli bättre på Regional utveckling och fullfölja vårt tankesätt om Närodlad Politik på alla sätt vi kan. Det innebär allt från nära vård, närtrafik, upphandling av lokala varor till det offentliga, till ett mer regionalt samarbete när det gäller bostäder och arbetsmarknad.

Östergötland är ett rikt landskap på så många sätt och det skall vi ta tillvara för att utveckla vår närregion mycket mer för att bli den mest drivande regionen för en hållbar framtid. Social-, ekonomisk- och miljömässig hållbarhet måste vara i fokus.

Vilken politisk fråga brinner du extra för?

Hållbarhet! Det innebär att vi och kommande generationer skall kunna njuta lika mycket av livet och vad det erbjuder men på ett hållbart sätt både nu och i framtiden.

Det innebär att se till allas lika värde, en levande landsbygd, det innebär verka så lokalt som möjligt med så hög självförsörjelsegrad som möjligt samt med ett starkt fokus på klimat- och miljöbevarande aktiviteter.

Vilka politiska uppdrag har du?

Kommunalråd tillika 1:e vice ordförande i Kommunstyrelsen, ordförande för Personalutskottet, ordförande för Barn- och Utbildningsutskottet, vice ordförande i Planering- och Ekonomiutskottet, vice ordförande i RKHF Kopparsvanen, ledamot i Leader Folkungaland är några av mina uppdrag som förtroendevald. I Centerpartiet i Åtvidaberg är jag sekreterare och kassör.

Bli medlem i Centerpartiet