Centerpartiet delar ut Guldklöver till Tiokampen

Prisutdelning

Guldklövern är en utmärkelse från Centerpartiet som tilldelas personer, organisationer eller företag som gör extraordinära insatser. Idag delades den ut till Tiokampen tillsammans med en ekonomisk gåva av 5 000 kronor.

I år firar Tiokampen 60 år – i obruten följd sedan 1961. Liknande förening finns ingen annanstans i Sverige. Tiokampen är en årslång serietävling med tio olika idrottsgrenar för alla barn och ungdomar i åldrarna 9 -16 år i Upplands Väsby. Deras arbete skapar stor social gemenskap och främjar folkhälsan som möter Centerpartiets initiativ som genomförs i kommunen; att alla barn var dag får rörelse och motion under skoltid.

Därför vill vi tilldela Tiokampen Centerpartiets Guldklöverpris.

Under en solig eftermiddag överlämnades priset till ordförande Ingmarie Gustafsson av kretsordförande Johan Magnusson och gruppledare Ann-Christin L Frickner.

Det är mycket glädjande och hedrande för Tiokampen att vi uppmärksammas och tilldelas Guldklövern. Tack vare många eldsjälar liksom samverkan med andra föreningar och stöd från kommunen har Tiokampen blivit en tradition över generationer att delta, säger Ingmarie Gustafsson.

För oss är Tiokampen en viktig samhällsaktör som skapar inkludering och gemenskap i kommunen. Barns rörelse och hälsa är viktigt för deras psykiska hälsa, inlärningsförmåga och sociala gemenskap och något som Centerpartiet arbetat för med projektet rörelse och motion för alla barn i förskola och skola som nu genomförs i Upplands Väsby. Tiokampens medlemmar och alla frivilliga funktionärer gör det möjligt för barn att röra sig på ett lustfyllt sätt och de visar på vikten av samhällsengagemang som för samman medborgarna i kommunen.

Delta i Tiokampen

För att anmäla ditt barn till Tiokampens tävlingar går du in på deras hemsida här. Föreningen behöver alltid frivilliga funktionärer som hjälper till att genomföra tävlingarna, inte bara föräldrar är välkomna även mor- och farföräldrar. Intresseanmälan sker på samma sida här.