miljö och klimat

sol-has-bg sol-light-text sol-green-tone

Centerpartiet i Upplands Väsby står för en miljö- och klimatpolitik som kombinerar starkt miljö- och klimatansvar med ekonomisk tillväxt. Vi blundar inte för problemen, vi bidrar istället till lösningarna. Genom att skapa ett grönare Väsby med långsiktig hållbarhet som påverkar hela kommunens utveckling i samverkan med invånare, näringslivet och fastighets-ägare. Vi vill göra det lätt för Väsbyborna att göra miljö- och klimatsmarta val i vardagen.

Utveckla gröna mobilitetslösningar

Vi vill:

• Främja samarbete mellan kommun, näringsliv och fastighetsägare för fler mobilitetstjänster i hela kommunen.
  • Utöka laddinfrastruktur för cykel och bil nära kollektivtrafiken.
  • Utöka fler säkra cykelvägar och cykelparkeringar i hela kommunen.
  • Samarbeta med Region Stockholm och Uppsala för att få ta med cykel på tåget och buss.
Säkra närproducerad mat i offentlig verksamhet

Vi vill:

• Att år 2030 ska minst 75 % av råvaror i den mat som serveras i kommunens verksamheter vara producerad i Sverige.
  • Uppmuntra offentlig verksamhet att öka andelen lokalproducerad mat.
Underlätta för Väsbyborna att bidra till ett hållbart samhälle

Vi vill:

• Införa obligatorisk matavfallsinsamling i kommunen.
  • Utöka tillgång till SÖRAB:s mobila återvinningscentral med fler platser och tider. Tillika utöka öppettider på återvinningscentralerna.
  • Bredda arbetet med återbruk i SÖRAB:s regi, exempelvis enligt ReTuna-modell.

Bli medlem i Centerpartiet