Samhällsbyggnad

Värmdö är en kommun med höga naturvärden där vattnet är centralt i alla kommunens delar. En stor anledning till att bo på Värmdö är just anknytningen till vatten och natur. Därför är det av yttersta vikt att tillvarata dessa värden samtidigt som vi låter Värmdö växa och utvecklas hållbart.

Värmdös vatten är arbetsplats, transportvägar och turistmål. Samtidigt presenterar också vattnet flera utmaningar för kommunen. Ser man till dricksvatten råder det på många ställen brist på grundvatten, vi riskerar att få saltvatteninträngning och därför är det viktigt att vi fortsätter att bygga ut det kommunala vatten och avloppsnätet. Det minskar också utsläppen av kväve och fosfor i våra sjöar och vattendrag.

Värmdö har en särställning i Stockholmsregionen som en stadsnära skärgårdskommun med hög attraktivitet. Vi ser ser att invånarna och besökare väljer Värmdö just för dess unika omgivning och tillgänglighet, detta är något vi måste värna.

Värmdö blir ännu bättre om vi…

… planerar för förbättrad framkomlighet genom att

• Öka framkomligheten för cykel genom att bygga fler cykelvägar.
  • Bygga cykelväg ut till Björkvik utan att ta produktiv jordbruksmark i anspråk.
  • Titta på nya väglösningar för ökad framkomlighet i flera kommundelar, bland annat Mölnvik.
  • Pendelbåtsförsöket från Ålstäket in till Stockholm som startar hösten 2023 blir permanent.
  • Förenkla för värmdöborna att välja det effektivaste och grönaste färdmedlet vid varje transport.
  • Planera för mobilitetslösningar i samband med stadsplanering för att minska bilberoendet.
  • Tillgänglighet via cykelbanor ska vara en naturlig del av alla knutpunkter för kollektivtrafik, inklusive Waxholmsbåtarna.
  • Arbeta för god bredbandstillgång med fortsatt fiberutbyggnad i alla delar av kommunen.
  • Utnyttja våra vattenvägar för kollektiva transporter i högre uträckning.
  • Bostadstillväxt sker till största del i centrumnära och kollektivtrafiknära lägen.

…tillvaratar vattnets möjligheter genom att

• Tänka nyskapande för att säkra vattenförsörjningen. Detta kan ske genom att exempelvis bygga avsaltningsanläggningar och ha fristående avloppssystem på öar och perifera delar av kommunen.
  • Arbeta med cirkulära vattenlösningar.
  • Bidra till grön omställning av våra kollektiva vattenvägar.
    Investera i en hållbar framtid med avkalkningsanläggning för Ingarö vattentäkt.

…klimatanpassar Värmdö genom att

• Ha en klimatanpassad samhällsbyggnad där vi minskar den negativa påverkan av det förändrade klimatet.
  • Säkerställ och uppmuntra att dagvattnet tas om hand på ett effektivt och värdeskapande sätt, genom till exempel gröna tak.
  • Skapa översvämningsytor, till exempel dammar, där skyfall kan samlas upp men som också skapar en trevlig landskapsbild.
  • Verka för att hålla nere andelen hårdgjord yta vid detaljplanering.
  • Minska klimatavtrycket genom att främja åtgärder som minskar uppvärmning, skapar svalka och är hållbara.

…bygger ett Värmdö där invånarna trivs genom att

• Säga nej till avgifter på Skurubron.
  • Binda ihop Gustavsbergs hamn med Gustavsbergs centrum genom att skapa ett sammanhållande grönstråk - en stadspark- som även möjliggör en hållbar dagvattenhantering.
  • Återta bostadskön till Värmdö Bostäder.
  • Bygg en Östlig förbindelse, med förutsättningar för en kapacitetsstark kollektivtrafik..
  • Bygga en förskola längs Stavsnäsvägen.
  • Tillsätta en Stadsarkitekt som kan säkerställa långsiktighet och sammanhang i vår bebyggelse.
  • Bevara Värmdös rika historia och möjliggör utveckling – samtidigt. Låt epokerna och samhällsutvecklingen speglas i vår omgivning.
  • Förenkla strandskyddet på våra kärnöar utan att inkräkta på allemansrätten.
  • Använda och lyfta in vår unika skärgårdsmiljö i stadsutvecklingen. Genom att ny bebyggelse följer naturens förutsättningar skapas hållbar och långsiktiga samhällen.
  • Tänka innovativt och att utveckla samhällsplaneringen.
  • Planera för odlingslotter nära flerfamiljsbostäder och utvärdera möjligheten för permanentbostäder på vatten.
  • Sänka trösklarna för unga och gamla att leva ett mer aktivt liv. Skapa lättillgängliga idrottsområden i närheten av kollektivtrafik.
  • Bygg ett nytt särskilt boende vid Gustavsgården.
  • Omvandla Gustavsgården till trygghetsbostäder och ungdomsbostäder.
  • Planera för student- och ungdomsbostäder. I kollektivtrafik och servicenära lägen planerar vi för en blandad bebyggelse med bostadsrätter, hyreslägenheter, radhus och villor.

…lockar turism som får Värmdö att växa genom att

• Utveckla Värmdö som besöksdestination genom att uppmuntra upplevelse driven korttids turism.
  • Uppmuntra skärgårdsturister att välja rätt. Öka tillgängligheten av service såsom färskvatten och latrintömning i våra gästhamnar för båtturister. Vi måste skapa fler möjligheter att tömma båtlatrin i skärgården.
  • Möjliggöra fler besöksnätter med mindre påverkan på den lokala infrastrukturen genom att arbeta för att möjliggöra stugbyar/annan övernattningsmöjlighet, men också tältplatser med viss service.
  • Utveckla Värmdö som besöksmål året om för att stärka en livskraftig turistdestination.
  • Det ska vara enkelt att driva företag och vara turist i skärgården. Värmdö behöver fler möjligheter och mindre krångel för restauranger och handel på våra öar.

Bli medlem i Centerpartiet