VÄLKOMMEN HIT, VÄLKOMMEN HEM

För Uppsalas bästa!

Vi verkar för ett grönt och hållbart Uppsala för alla. Vi slår vakt om individuell frihet och din rätt att så mycket som möjligt bestämma över ditt liv och din rätt att kunna påverka politiken där du bor. Beslut om ditt liv ska fattas av dig eller så nära dig som möjligt. Vi kallar det närodlad politik.

Med vår politik vill vi

sol-has-bg sol-light-text

Senaste nytt från Uppsala

Senaste nytt från C nationellt

• Centerpartiet kräver mer pengar för att stärka svensk försvarsförmåga
    På en pressträff under tisdagen meddelade Centerpartiets partiledare Muharrem Demirok och försvarspolitiska talesperson Mikael Larsson att man vill stärka Sveriges militära och civila förmåga. Inom ramen för försvarsberedningens förhandlingar kommer partiet driva på för att Sveriges försvarsanslag höjs till 3% av BNP till 2030. De vill också att 100 miljarder satsas till och med 2030 för att stärka det civila försvaret. - Det här är pengar som kommer göra skillnad för vår försvarsförmåga redan idag, men som också rustar vårt land starkt inför den dag då krisen eller kriget kommer. Det är en ambitionshöjning som skulle ge effekt och göra skillnad i varje del av vårt samhälle, säger Muharrem Demirok.

• Internationella kvinnodagen: Skydda de som lever gömda
    Kvinnor som lever under skydd måste kunna träffa sin familj och nära anhöriga, utan att riskera att bli anträffad av den hon skyddas ifrån. Centerpartiet vill nu utvidga kontaktförbudet så dess geografiska område även omfattar platser där familj och nära anhöriga till kvinnan bor. – Det är vårt samhälles skyldighet att se till att de får skydd och stöd och kan skapa sig ett nytt liv. Men skyddsnätet har för stora hål, säger Muharrem Demirok.

• En historisk dag för Sverige
    Idag är en historisk dag för Sverige och svensk säkerhet. Nato stärker Sverige, Sverige stärker Nato. Den här dagen är vi många som har kämpat för länge, inte minst Centerpartiet.

Bli medlem i Centerpartiet