Skarv och säl ett gissel

Nästa år blir det åter tillåtet att för Blekinges sillfiskare att få förse oss med svensk närfiskad sill.

Centerpartiets riksdagsledamöter har under en längre tid haft kontakter med landsbygdsministern Jennie Nilsson (s) och påtalat det prekära läget som fiskarna lever med bl.a. ersättningarna.

Under nästa år ska det vara tillåtet att få fiska sill igen och förhoppningsvis på sikt även torsk. Här gäller det även att få till ett system där man kan få till en nedgång på säl och skarv. Dessa arter är ett gissel för fisket.

Skarven ställer till med stora problem där de lever när de tar fisk och deras avföring fördärvar det som växer där de häckar. Tycker här att man kan tala om en invasiv art.

Sälen plockar ut det bästa ur fisken och lämnar halvt uppäten fisk kvar i fiskegarnen. En ny lagstiftning måste till för att skydda fisken som tas upp för att bli mat på bordet. Bestånden av säl och skarv måste minska. Från Centerpartiet i Sölvesborg och Blekinge har lyft detta till partiets riksdagsledamöter.

Ulf Svensson, Centerpartiet Sölvesborg.