Rädda det kustnära fisket -

"Fördela om kvoterna"

Nu är 2022 års fiskekvoter för Östersjön förhandlade. Det handlar om utökat torskfiskestopp men också kraftiga begränsningar i sillfisket som slår hårt mot fisket och beredningsindustrin i vår region. Fiskemöjligheten för sill i centrala Östersjön sänks med 45% vilket innebär att vår regionala kvot kommer att vara mindre än hälften av kvoten jämfört med för två år sedan.

• Ett hållbart fiske är viktigt säger Karlskronas kommunalråd Magnus Larsson(C) men nu behöver vi agera för att garantera ett fortsatt regionalt fiske för humankonsumtion och för att värna länets beredningsindustri.
  • Vi kommer att uppvakta Regering och Havs- och vattenmyndigheten (HaV) för att kräva en överföring av sill och skarpsill från industrifisket till konsumtionsfiske och regionala kvoten, fortsätter Magnus Larsson (C).

Förhoppning är att kunna samverka med Region Blekinge i de här frågorna liksom med ett antal andra berörda kommuner och regioner såväl inom länet som med Skåne och Gotland för att på allvar sätta tryck i frågan. För att värna det kustnärafisket behöver också trålgränsen flyttas ut till 12 sjömil. Kommunens kontakter med lokala aktörer inom fiske och beredningsindustri understryker hur viktigt ovanstående omställning är för att branschen.

- Vi är beredda att samverka i de här frågorna för att få till nödvändiga förändringar, säger Ingrid Hermansson (C) 1:e vice ordförande regionala utvecklingsnämnden.

- En kontakt kommer också att tas med Miljö- och jordbruksutskottets ordförande för att diskutera de här frågorna och se vad man kan bidra med från deras sida, meddelar Magnus Larsson (C).

Positivt i den nya uppgörelsen är att undantaget som tillåter humankonsumtionsinriktat sillfiske kvarstår under sommarmånaderna nästa år.

Magnus Larsson (C), Kommunalråd, Karlskrona