internationella kvinnodagen 2021

Lotta Davidsson uppvaktas med diplom av Mona Nilsson, Centerkvinnorna Bärfendal.

Med anledning av Internationella kvinnodagen den 8 mars har Centerkvinnorna i Bärfendal och Centerpartiet i Munkedal uppmärksammat en lokal företagarkvinna.

I år uppvaktar Centerkvinnorna i Bärfendal och Centerpartiet i Munkedal Lotta Davidsson i Hällevadsholm med tårta och diplom för att visa uppskattning för det viktiga arbete hon bedriver som företagare. Vi vill uppmärksamma henne som företagare och förebild, samt tacka för att hon är en medkraft för jämställdhet!

Lotta Davidsson utbildade sig till medicinsk fotvårdsterapeut på Axelssons i Stockholm och driver Lottas fotvård i Hällevadsholm sedan 1987. Lotta har fortsatt att utbilda sig, främst inom diabetes. 2020 flyttade hon sin verksamhet till sitt nybyggda hus på Strandvägen i Hällevadsholm.

En viktig faktor för både jämställdhet, ekonomisk utveckling och individens frihet är kvinnors företagande. Idag beräknas dock knappt 30 procent av de svenska företagen drivas av en kvinna. Statistik från Tillväxtverket visar dessutom att utvecklingen för fler företagarkvinnor går långsamt framåt.

Centerkvinnorna verkar för att främja kvinnors entreprenörskap och för att fler kvinnor ska våga och orka driva företag. Bland annat vill vi att arbetsgivaravgiften för småföretagare ska sänkas och att tillgången till lån och mikrolån ska förbättras.

Varje år i samband med den internationella kvinnodagen väljer därför Centerkvinnor runt om i landet att uppmärksamma kvinnor som driver lokala företag.

Sedan 2015 har Centerkvinnorna i Bärfendal och Centerpartiet i Munkedal delat ut diplom till lokala företagarkvinnor. Några av pristagarna är Charlotte Trogen, Trogens place i Hedekas, Jennifer Jimsdotter och Therese Söderberg, Jimsdotter bakar i Munkedal och Katarina Blomkvist, Bellas Hörna i Dingle.

Lars-Göran Sunesson, Centerpartiet Munkedal och Lotta Davidsson.

Lotta Davidsson skär upp den specialdesignade tårtan, gjord av förra årets pristagare på Jimsdotter bakar.