Årets kvinnliga företagare - Siri Lundberg

I samband med Internationella Kvinnodagen utser Centerpartiet och Centerkvinnorna i Trollhättan varje år årets kvinnliga företagare. Priset ska premiera en kvinna som genom hårt arbete vågat satsa på ett eget företag och på så sätt förhoppningsvis kan inspirera andra att starta egna företag.

Centerpartiet i Trollhättan har i år valt att utse Siri Lundberg till Årets Kvinnliga Företagare i Trollhättan. Siri är med och driver Nyckleby Jord och Skog i Upphärad och är där ansvarig för deras gårdsmejeri som startade 2015. Nyckleby Jord och Skog har för nuvarande 4 anställda och de 3 som varit anställda längst hade tidigare svårt på arbetsmarknaden men har nu hittat helt rätt som anställda på gården.

Centerpartiet valde Siri med motiveringen: ”för att hon är en sann inspirationskälla som vågat satsa i en bransch där många under åren gett upp och istället försöka ta kontroll över sin egen framtid. En satsning som gett arbetstillfällen på landsbygden och en lokalproducerad, högkvalitativ produkt”.

Gården är Krav certifierad och man har ca 300 djur, varav drygt 100 mjölkkor, och man odlar foder till djuren själva. I mejeriet tar de tillvara på mjölken från de egna kossorna och hela tillverkningskedjan sköts lokalt på gården, från mjölkning till upptappning, och de sköter även själva distributionen ut till butiker och andra kunder.

Sen starten har efterfrågan ökat succesivt och mjölken njuts nu av finsmakare på bland annat Spiskupan i Vargön och Upphärads skola och finns i ett flertal butiker runtom Trollhättan. Ett verkligen lyckat bevis på hur närodlad, miljövänlig produktion kan leda till arbetstillfällen på landsbygden och en högkvalitativ produkt!