En folkrörelse för klimatet

”Gör det lätt att göra rätt” - så väljer fler klimatsmarta lösningar, skriver Agneta Åkerberg och Gustav Johansson i en insändare.

Med svenskt, grönt biobränsle kan vi sänka priset med 4 kronor per liter vid pump och ändå minska utsläppen med 4 miljoner ton per år. ”Gör det lätt att göra rätt” - så väljer fler klimatsmarta lösningar

Vi föreslår därför:

• Sänkt skatt och moms på alla biodrivmedel.
  • Bygg upp beredskapslager med lokalt producerade biobränslen
  • Inför klimatbonus för nya och begagnade miljöbilar

För att klara miljömålen krävs inblandning av biobränslen i drivmedel, vilket drivmedelsföretagen redan har tagit höjd för. Det är fullt möjligt att skattebefria biobränslen, vilket Centerpartiet vill.

Landsbygden har allt att vinna på en grön klimatomställning. Med rätt politik får vi tillväxt, innovationer och nya jobb i alla delar av landet. Vårt land täcks till cirka 70 procent av skog och i Halland har vi cirka 320 000 hektar skogsmark och 122 000 hektar jordbruksmark. En viktig resurs för att fasa ut fossila produkter. Landets hundratusentals privata jord- och skogsbrukare gör i dag stora insatser genom att vårda och bruka på ett ansvarsfullt sätt och för att medvetet öka den biologiska mångfalden.

En viktig aspekt i oroliga tider är också hur vi klarar oss nationellt vid en avspärrning. Lokal energiproduktion gör att vi också klarar att producera mat nära. En överenskommelse mellan producenter och staten leder till ökad självförsörjning. Vi skapar jobb i Sverige och minskar vårt beroende från skurkstater som Ryssland, samtidigt som vi skonar både miljön och svenskarnas plånböcker.

Underlätta installation av solceller och försäljning av solenergi för privatpersoner. Fler kan vara med i den gröna omställningen, genom att dela en solcellsanläggning, oavsett hur den egna ekonomin ser ut. Det ska vara möjligt att få klimatbonus vid köp av begagnad elbil och med ett väl utbyggt nät av snabbladdningspunkter blir det attraktivt att köpa en elbil var än du bor.

I en folkrörelse för klimatet involveras alla människor oavsett var du bor.

Gustav Johansson, ledamot i distriktsstyrelsen för Centerpartiets Ungdomsförbund Halland

Agneta Åkerberg, ledamot i distriktsstyrelsen för Centerpartiet Halland