Vilka vårdcentraler ska (S) lägga ner i Halland?

Regionråd Stefan Bengtsson (C)

Centerpartiets regionråd Stefan Bengtsson

- Ge oroliga hallänningar besked. Vilka vårdcentraler (S) ska lägga ner i Halland?Regionråd Stefan Bengtsson (C) tycker att (S) ska ta sitt ansvar och vara tydliga gentemot de 140 000 hallänningar om valt privat vårdcentral.

Den här veckan lämnade Ilmar Reepalu över välfärdsutredningen till regeringen. Socialdemokraterna i Halland drev också på sin kongress i april igenom ett stopp för vinster i vård och omsorg. Men både Vårdförbundet och Läkarförbundet protesterar mot vinsttak i välfärden och påpekar att förslaget åsidosätter patienternas behov.

För Centerpartiet handlar det här om människors trygghet. Hälften av alla besök på en vårdcentral sker i dag på en privat. I Halland är det cirka 140 000 personer som valt en privat vårdcentral.

Regionråd Stefan Bengtsson (C) tycker det är dags att (S) tar sitt ansvar och ger tydliga besked till oroliga hallänningar:

- Vilka vårdcentraler i Halland kommer (S) att lägga ner?

- Valfrihet för invånarna och uppföljning av kvalitet är det som utvecklar välfärden. Centerpartiet vill bejaka mångfald och valfrihet och låta människor ha möjlighet att påverka, säger Stefan Bengtsson.