Centerpartiet i Halland firar 100 år med fest och dans

Den 17 december 1917 bildades grunden till Centerpartiet i Halland. Det firas med en stor fest i Falkenberg lördag 16 december.

- Centerpartiet har en stolt historia där vi satt landsbygden och miljöpolitiken i fokus. Centerkvinnorna, eller SLKF, bildades i Falkenberg 1933, vilket har satt spår i mitt arbete, säger Mari-Louise Wernersson som är ansvarig för jubileumsfesten på lördag.

Centerpartiet tar kraft i historien inför valet nästa år, då det handlar om att hålla ihop landet och stoppa klyvningen.

- Med rötterna i myllan har vi lärt oss tänka långsiktigt och ta hänsyn till miljön. En ödesfråga i dag är att hitta lösningar för ett hållbart samhälle där vi byter bränsle och satsar på biologisk mångfald, säger Mari-Louise Wernersson.

Halland har genom åren haft många handlingskraftiga centerpolitiker. Karin Andersson från Derome i Halland var till exempel invandrar- och jämställdhetsminister i Thorbjörn Fälldins regering 1979-1982. Hon drev igenom Sveriges första jämställdhetslag och skapade myndigheten Jämo.

- Den jämställdhetsrevolution som metoo skapat visar att jämställdhetsfrågorna fortfarande är högaktuella. Centerpartiet har i dag länets mest jämställda kommunrådsgrupp, och vi tänker fortsätta driva på i dessa frågor. Och nu inför valåret ska vi ha roligt på jubileumsfesten och ladda med minnen, vänskap och dans. Det är sånt som ger energi, säger Centerpartiet i Hallands ordförande Henrik Oretorp.